23948sdkhjf

Skövde Slakteri satsar på spårbarhet

Investerar i samma teknologi som Hälsingestintan.
Hälsingestinan blev första slakteri i världen att införa en en digital spårbarhetslösning som gör att konsumenten via smartphone kan följa köttet genom hela kedjan, från nyfödd kalv till kyldisken i livsmedelsbutiken. Lösningen heter Meat Trac och har utvecklats av det svenska företaget Trac Technology.

Läs också: Hälsingestintan först med total spårbarhet

Nu har även storsatsande Skövde Slakteri, efter avslutad förstudie, beslutat att installera systemet i samband med andra uppgraderingar.

Läs också: Skövde Slakteri storsatsar efter branden

— Trac Technologys koncept Meat Trac ligger helt rätt i tiden nu när konsumenterna kräver att erhålla mer information om köttets ursprung och detta kommer att förbättra informationen på marknaden för våra högkvalitativa köttprodukter, säger Ove Konradsson, vd på Skövde Slakteri, i ett pressmeddelande.

För Trac Technology blir samarbetet med Skövde Slakteri, som ingår i Ögren-gruppen med en omsättning på runt 2 miljarder kronor, den första riktigt tunga kunden.

— Vi är stolta och glada att vi nu har nått en överenskommelse med Skövde Slakteri som tydligt markerar deras ambition om att vara ledande inom svensk köttförädling.”, säger Stephan Pakh, vd Trac Technology, i en kommentar.

Så fungerar märkningen

1. Djuren utrustas med elektroniska transpondrar (RFID-teknik) i öronen när de föds. Märkena har en unik id-kod som innehåller information om djurets id som via en databas kan kopplas ihop med födelsedag, ras, gårdstillhörighet osv. Det här ger en säkrad identitet samt ett flertal logistiska fördelar under djurets uppväxt och hantering. Det går till exempel att registrera viktutveckling och övrigt som rör djurets välmående t ex eventuella medicinska behandlingar.

2. Vid slakten rapporteras varje djur-ID in i databasen. Informationen fylls då på med slaktbesiktningsresultat såsom klassificering och vikt. Oavsett om djuren är märkta elektroniskt eller inte så märker vi dem vid slakten, där vi överför djurets ID-information till en streckkodsetikett som följer med djurkroppen till hängmörningen.

3. När djurkropparna skall styckas så läses streckkoden av. När detaljerna sedan packas för leverans till butik följer informationen med till etiketten som klistras på detaljen i form av en QR-kod.

4. I butiken: På varje köttförpackning finns direkt information om djurets kön, ålder, ras och från vilken gård det kommer ifrån. Dessutom har varje tråg sin unika QR-kod som kan läsas av med hjälp av en smartphone. Vid scanning får man en fördjupad information om gården och djuret.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109