23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

”Industrin kan lära sig mycket av Virtual Reality”

| Medlemsnyhet | Företag ebm-papst AB

Ett brittiskt dataföretag utvecklar racingspel i nära samarbete med ebm-papst.

Den snabba utvecklingen inom området Virtual Reality, VR, kan många gånger kräva innovativa fläktlösningar och ebm-papst har också medverkat i flera spännande VR-projekt. Ett exempel är en simulator som gör det möjligt för intresserade att prova på att flyga som en fågel. Simulatorn har tagits fram vid Zürich University of Arts och en fläkt från ebm-papst har en mycket viktig funktion för att flygkänslan ska bli den rätta. Då fläkthastigheten kan styras går det att variera luftflödet vars uppgift är att ge den som ligger i simulatorn en känsla av vindmotstånd. Den känslan ger en fartupplevelse och ju starkare luftflöde desto starkare blir känslan av att man flyger fort. Ett annat exempel på VR-projekt är ebm-papst nära samarbete med det brittiska företaget Austella som tillsammans med ett systerföretag bland annat utvecklar racingspel. Glenn Jarret som är VD för företaget menar att partnerskap som det med ebm-papst kan fungera som förebild för många industribranscher.

”Det är vårt systerföretag Tammeka som utvecklat VR-spelet ”Radial -G, Racing Revolved” och det lanserades för plattformen PlayStaion 4 under 2016. I samband med utvecklingen av spelet hyrde vi en vindtunnel vid Kingston University och använde den för att simulera och förstärka fartkänslan för spelarna. De närvarande journalisterna som bjöds in blev exalterade och det väckte idéen att försöka utveckla en lösning som skulle ge samma känsla vid spel på bärbara enheter”...

Läs hela artikeln här!


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
ebm-papst AB

Äggelundavägen 2
175 62 Järfälla
Sverige
ebm-papst AB

Sänd till en kollega

0.09