23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Try Swedish sammanför svenska mat- och dryckesföretag med världen

Try Swedish exportprogram syftar till att öka den svenska livsmedelsexporten och spelar en viktig roll i den svenska regeringens nationella livsmedelsstrategi, en partiöverskridande överenskommelse om att avsätta resurser för att stödja den svenska livsmedelsindustrin. Vårt arbete stöder visionen om att Sverige ska ha en innovativ, lönsam och konkurrenskraftig livsmedelsindustri till 2030.

Sverige är ett mat- och dryckesland med gott internationellt rykte och unika kvaliteter. Vi anses vara innovativa, använda säkra produktionsmetoder, utveckla hållbara förpacknings- och produktlösningar samt arbeta med ambitiösa miljö- och klimatrelaterade mål. Det här är egenskaper som efterfrågas globalt och argument som vi på Try Swedish använder för att hjälpa företag att nå framgång med sin export.

För att lyckas internationellt är det en god idé att gå samman och marknadsföra sig gemensamt under svensk flagg. Något vi har gjort under flera år med framgång via Try Swedish landspaviljonger på ledande mässor som PLMA, Expo West, Foodex, ISM och Anuga.

Vi erbjuder inte bara plats i paviljongen utan projektleder för svensk industri, säkerställer kommunikationen med arrangören, förhandlar om relevant placering, genomför monterbyggandet samt förbereder företagen praktiskt inför mässan. Under själva mässan är vi på plats med lokal personal som har kännedom om affärskultur och förutsättningar.

"Vår expansion till USA skulle inte ha varit möjlig utan Business Sweden. Att delta i Expo West genom den svenska paviljongen har varit särskilt värdefullt och skapat kontakt med distributörer, kunder och partners utan att behöva hantera den logistiska mardröm som det hade inneburit att sätta upp allting själva". Jonathan Roos, VD, Kolsvart

Maria Kärnerud är ansvarig för satsningarna i Try Swedish, som är en varumärkesplattform ägd av Business Sweden. Målsättningen för Try Swedish är att hjälpa svenska företag ut i världen och bidra till ökad livsmedelsexport. Business Sweden har kontor i över 40 länder och på 12 av dessa arbetar våra lokala medarbetare aktivt med att hjälpa svenska livsmedels och- dryckesföretag att öka sin globala försäljning på olika vis.

Företag kan även få stöd med match-making med lokala partners. För många svenska företag som går i exporttankar kan därför Try Swedish vara en inkörsport mot en internationell satsning, förklarar Maria Kärnerud.

Det är avgörande för en framgångsrik export att förstå den lokala affärskulturen och hitta rätt samarbetspartners. Vi på Try Swedish har byggt upp ett nätverk som svensk industri kan ta del av.Maria Kärnerud, programansvarig för Try Swedish 

Try Swedish undanröjer hinder med krångliga exportregler
Att hålla koll på alla regler runt export är en rejäl utmaning. Därför erbjuder Try Swedish exportrådgivning som svenska företag får tillgång till genom vårt exportprogram. Här går vi igenom krångliga regelverk och företagen får rätt förutsättningar att ta sig in på nya marknader. Det här är särskilt nyttigt för små och medelstora företag som inte har stora resurser och kanske gör sin första internationella exportsatsning.

Om du har mat eller dryck som du vill göra mer känt ute i världen, tveka inte att höra av dig till oss. Vi kan ge dig råd om hur din satsning kan se ut och vi kommer göra vårt bästa för att du ska lyckas med din export.

Läs mer här om exportprogrammet

Try Swedish
Klarabergsviadukten 70
111 64 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE2620001194

Kontaktperson

MKPMTS
Maria Kärnerud, Program Manger, Try Swedish
tryswedish@business-sweden.se

Sänd till en kollega

0.032