23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen om regeringens vårbudget: ”Reaktiv småpotatis”

Livsmedelsföretagen anser inte att regeringens vårbudget är mycket att hurra för. Men satsningar på vuxenutbildningar välkomnas.

Det var en stram vårbudget som regeringen la fram under måndagen med ett stort fokus på inflationsbekämpning, enligt flera bedömare. Det fanns inte särskilt många vinnare inom näringslivet och en av de få punkter som träffade livsmedelsbranschen var en förlängning av skattesänkningen på jordbruksdiesel. 

– I grunden är det utbud och efterfrågan som styr priserna. När kostnader för energi mångdubblats, och den svenska kronan är rekordsvag, då blir det dyrare att producera livsmedel i Sverige. Och det vet finansministern. Trots detta blir budskapet från regeringen att ”öka konkurrensen i livsmedelssektorn och vi förlänger den här skattesänkningen av jordbruksdiesel”. Det är reaktiv småpotatis och inte en politik som på riktigt gör det enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, skriver Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, i en kommentar. 

Branschorganisationen efterfrågar istället ”långsiktigt konkurrenskraftiga villkor i form av stabil energiförsörjning och systematisk regelförenkling”. Men det fanns en punkt i budgeten som uppskattades.

– Vi välkomnar till exempel regeringens satsningar på Yrkesvux och Yrkeshögskolan. Neddragningen i höstas var ett misstag av regeringen. För att satsningar på fler platser ska få reellt genomslag krävs framförhållning och långsiktighet. Vi ser fram mot ytterligare satsningar i höstbudgeten så att nya platser kan generera utbildningar till gagn för våra medlemsföretag, skriver Björn Hellman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078