23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Marabous samarbete med fotbollsförbundet pausas efter Rysslandsexport

Svenska Fotbollförbundet har pausat sitt sponsoravtal med Marabou på grund av att bolagets ägare Mondelez fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Dagens Nyheter rapporterar att Svenska Fotbollsförbundet pausat sitt sponsorsamarbete med Marabou. Det innebär att alla pågående reklamkampanjer och exponering i olika former stoppas på obestämd tid. 

Anledningen uppges vara att Marabous ägare Mondelez fortsatt att bedriva verksamhet i Ryssland. Något som nyligen ledde till att den ukrainska antikorruptionsmyndigheten svartlistade livsmedelsjätten. 

– Vi är mitt i en pågående dialog med Mondelez Sverige om vårt samarbete. I avvaktan på vad den leder till har vi stoppat pågående kampanjer och exponering, kopplat till samarbetet, skriver Helena Taube Rehnmark på Svenska Fotbollförbundet i ett mejl till DN och lägger till:

Marabou har varit en sponsor i över 20 år. Det nuvarande avtalet sträcker sig till 2024, enligt Dagens Nyheter. 

– Tillsammans med SvFF har vi tagit ett gemensamt beslut att pausa pågående kampanjer och aktiveringar, kopplat till vårt samarbete. Avtalet har inte sagts upp, och i nära dialog med SvFF har vi varit tydliga från Mondelez sida med att inga av de produkter som säljs i Norden tillverkas i Ryssland, skriver Mondelez Sverige i ett skriftligt svar till Dagens Nyheter. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063