23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Arlas vd om första halvåret: ”Tydligt minskad köpkraft ”

Volymtillväxten på Arlas strategiska varumärken landade på minus under årets första halva. ”Många har valt att köpa billigare eller lämnat helt och slutat köpa den typen av produkt”, konstaterar Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

För Arla i stort minskade den volymdrivna omsättningen med sex procent. I Sverige är den siffran ännu större, tio procent. Visserligen ökade omsättningen med ännu mer, men Arla står nu inför utmaningen att inte bara behålla sina kunder utan även locka tillbaka dem.

– Det är tydligt att det är en minskad köpkraft. Med inflation, ränteläget och de rörliga lånen har många hushåll det svårt. Konsumtionen har gått ner, särskilt i dagligvaruhandeln men även mejerierna har tappat i volym fast mindre, summerar Arla Sveriges vd Cecilia Kocken första halvan av 2023.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078