23948sdkhjf

Gb Glace ifrågasätter försäljningssiffror för gemensam glassbox

Unilever känner inte igen sig i uppgifterna som Triumf Glass redovisat angående de kylboxar som man delar på.

Food Supply och Fri Köpenskap publicerade förra veckan en artikel om att Triumf Glass och GB Glace numer delar på samma kylbox i ett 50-tal butiker. Enligt ett pressmeddelande från Triumf Glass följde den gemensamma boxen på ett projekt som man drivit i flera år, och som kommit att visa sig i försäljningssiffror som ökat rejält.

Sedan dess har Unilever, som innehar varumärket Gb Glace, hört av sig och förtydligat att man inte har något samarbete med Triumf Glass och att man ställer sig frågande till de siffror som konkurrenten hänvisar till.

– Uppgifterna och beräkningarna är högst oklara och saknar tydliga hänvisningar samt korrekta underlag rörande butiksomfattning och antal butiker som påvisat försäljningstillväxt samt jämförelseperiod, vilka ligger till grund för påståendena i artikeln, förklarar Sandhya Forselius, kommunikationschef på Unilever.

Hon menar att det inte går att slå fast att det är gemensamma kylboxarna som ligger bakom en eventuell försäljningstillväxt.

– Det är många saker som påverkar försäljningen. Alltifrån väderindex, inflationssiffror, kampanjerbjudanden, vilken typ av läge butiken har och så vidare. Att komma med den här typen av svepande siffror är inget som Unilever brukar bedriva.

Från Triumf Glass håll menar man att det går att visa på ett samband på de gemensamma boxarna och en tillväxt.

– Vi har baserat utvecklingen på faktisk butiksdata från mer än tio butiker. Statistiken är tagen 2022 jämfört med 2023 med liknande förutsättningar i respektive butik. Butiksdatan på över tio butiker kan ifrågasättas med tanke på antalet butiker men konceptet är relativt nytt och vi vill påvisa att en gemensam glassbox kan ge stark tillväxt. Vi anser att vi kan dra slutsatser på att gemensamma glassboxar ger tillväxt i värde och volym, berättar Felix Müntzing, marknadschef på Triumf Glass.

Däremot menar han att de inte gå in på statistiken närmare i detalj, då de inte äger butiksdatan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11