23948sdkhjf

Kavlis 100-åriga klassiker får eget museum

Mjukosten får eget digitalt museum. Anledningen är att det är 100 år sedan Kavli uppfann den folkliga osten.

Den legendariska Raketosten flög in som en bomb i de svenska folkhemmen 1947. Den hade sin storhetstid på 1960-talen då rymdkapplöpningen mellan USA och dåvarande Sovjetunionen var som hetast. Elva år efter månlandningen, 1968, sköts den sista Raketosten ut ur produktionen.

Men mjukostens resa började redan 1924, då Kavli lanserade den första. Med anledning av att det i år är 100 år sedan mjukosten uppfanns har Kavli skapat ett digitalt museum till dess ära.

Här finns bland annat den ikoniska Raketosten, men även mjukostdoldisar som inte lyckades lika bra och som sedan länge är bortglömda.

– Vi har samlat på oss ett rikt men hittills helt outforskat arkiv som äntligen är redo att upptäckas av mjukostfans. Mycket av det man får se i vårt nya digitala museum går inte att hitta någon annanstans. Inte minst är det häftigt att se vilken framträdande roll mjukosten har och har haft i så många människors liv i hundra år, säger Annika Skardal, varumärkeschef på Kavli.

Det digitala muséet ställer ut alltifrån handskrivna brev från hängivna mjukostfans, intervjuer med både välkända och okända profiler samt tidstypiska recept.

100-åringen firas även med begränsad upplaga av en specialmjukost med smak av het räka.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078