Nestlé lägger under dagens kapitalmarknadsdag fram ett nytt tillväxtmål. På medellång sikt och under en normal verksamhetsmiljö siktar bolaget på en organisk tillväxt om minst 4 procent.
Den underliggande rörelsemarginalen för handel väntas bli över 17 procent på medellång sikt.
Vid slutet av 2025 väntas Nestlé ha ökat sina investeringar i annonsering och marknadsföring till 9 procent av försäljningen för att stödja tillväxten.
Bolaget siktar även mot ytterligare kostnadsbesparingar om 2,5 miljarder schweizerfranc fram till slutet av 2027.
Från och med 1 januari nästa år kommer Nestlés enhet för vatten- och premiumdryckesverksamhet bli en global fristående verksamhet.
Utsikterna för 2024 upprepas om en organisk intäktstillväxt om runt 2 procent, underliggande rörelsemarginal för handel om cirka 17 procent och en oförändrad underliggande vinst per aktie.
Under 2025 väntar sig bolaget en förbättring i den organiska försäljningen jämfört mot 2024. Den underliggande rörelsemarginalen väntas bli något sämre.