Stor osäkerhet för livsmedelsföretagen – ”Vägen tillbaka blir knölig”
Tredje kvartalet blev inte lika bra som kvartalet innan med ett mindre volymtapp, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev. Samtidigt visar prognosen för kommande period en mer positiv bild och slår den in blir det den starkaste tillväxten på tre år, konstaterar Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.
– Jag har tidigare varnat för att det kan ta lång tid för livsmedelsindustrin att återhämta sig efter flera år av kraftigt minskad försäljning och lönsamhet. Vägen tillbaka till en hållbar lönsamhet kommer utan tvekan bli knölig, säger han.
Råvara, förpackningsmaterial och energi sjönk inte i pris i den omfattningen som önskades och det kommer inte att så att ske inom den närmsta tiden. Men en viss kostnadslättnad noteras på transporter, men övriga kostnadsposter väger väsentligt tyngre tillsammans, står det.
En tredjedel av organisationens medlemmar rapporterar att de på sista sålda produkten i kvartalet nu är tillbaka på en lönsamhet jämförbar med tiden innan kostnadskrisen briserade 2021. För två tredjedelar återstår en bit innan de senaste årens lönsamhetstapp är återhämtat.
Exporten för kvartalet blev svagt positiv.
– Medlemsföretagen har under de senaste åren rapporterat om vikande exportvolymer, och därför är det glädjande att försäljningen till utlandet nu börjar röra sig åt rätt håll igen, säger Carl Eckerdal.
En klar majoritet av medlemmarna bedömer att det svenska ursprunget är en framgångsfaktor i exporten. Och det är främst fem mervärden som lockar: hög kvalitet på råvaror, en generellt positiv Sverigebild, matsäkerhet, djurvälfärd och låg antibiotikaanvändning.
Samtidigt har AI fått en allt mer betydelse för verksamheterna. Endast fyra procent av medlemsföretagen uppger att de inte använder AI.
– För de allra flesta livsmedelsföretag är AI-utnyttjandet ganska begränsat ännu så länge. Men det är bara en tidsfråga innan graden av AI-utnyttjande ökar brett, säger Carl Eckerdal.