Så kommer du i gång med gårdsförsäljningen – advokatens tips
Föreskrifterna från Folkhälsomyndigheten för att bedriva gårdsförsäljning finns redan. Men det är inte alltid enkelt att förstår och veta hur man ska gå tillväga för att få alla papper på plats, speciellt när lagen är helt ny.
I praktiken går det till så att ansökan om tillstånd skickas till den kommun där verksamheten ska bedrivas. Sedan är det kommunernas ansvar att genomföra tillståndsprövning, meddela tillstånd samt utöva tillsyn.
Advokaten Helena Nilsson på Setterwalls Advokatbyrå, med erfarenhet av regulatoriska frågor inom bland annat livsmedelsindustrin, ger en hjälpande hand och delar med sig av sina bästa tips.
– Att sätta sig in i regelverket är a och o för att skyndsamt få sitt tillstånd på plats, och för den som tidigare inte arbetat med tillståndsansökningar kan processen upplevas komplicerad. Därför har vi satt ihop en lista med några punkter som man bör tänka på, men det är viktigt att förstå att detta är ett helt nytt regelverk, och det kommer att ta tid för såväl verksamheter som kommuner att komma i gång med gårdsförsäljningen, säger Helena Nilsson, advokat på Setterwalls Advokatbyrå.
Här är fyra viktiga punkter att tänka på inför ansökan.
1. Sätt rutiner för era arrangemang
Gårdsförsäljning får endast ske i samband med ett kunskapshöjande arrangemang, som ska pågå i minst 30 minuter. Längden på besöksarrangemanget och dess innehåll har framhållits som viktiga aspekter i regelverket. Bland annat måste arrangemanget ledas av en fysisk person och försäljning får aldrig ske tidigare än klockan 10:00 eller senare än klockan 20:00. Dock får respektive kommun avgöra vilka tider inom intervallet som försäljning får ske, det är alltså viktigt att ta reda på vad som gäller i den egna kommunen.
2. Möt kraven på egenkontroll
Den som bedriver gårdsförsäljning ska utöva särskild kontroll (egenkontroll) över försäljningen och ansvara för att det finns ett egenkontrollprogram. Folkhälsomyndigheten har nu förtydligat vilka uppgifter som egenkontrollprogrammet ska innehålla. Det handlar bland annat om hur besöksarrangemanget genomförs och hur besökarna får ta del av information om alkoholens skadeverkningar, hur ålderskontroller sker vid försäljning, hur man följer upp produktionsvolymen av olika dryckesslag samt hur prissättning av alkoholdryckerna och besöksarrangemanget görs.
3. Kunskapsprov – identifiera vilka som omfattas
Den som ansöker om tillstånd för försäljning ska avlägga ett prov. Provet avser tre områden: alkoholpolitik, bestämmelser om gårdsförsäljning och provsmakning, samt bestämmelser om tillsyn. För godkänt krävs minst 75 procent rätt inom varje område. Vem eller vilka som omfattas av provkravet skiljer sig åt, bland annat beroende på storlek på verksamheten. Man bör alltså ta reda på de specifika kraven för ens egen verksamhet – och även notera att det kan vara flera personer som behöver utföra provet.
4. Boka in provtillfälle och skicka in ansökan
Tidsramen för sommarens försäljning är snäv. Från och med den 20 maj är det möjligt att boka in provtillfällen – och själva provet kan göras från och med månadsskiftet. Inlämning av ansökan, tillsammans med godkända kunskapsprov kan med andra ord göras från och med 1 juni 2025. Hur lång tid handläggning av en ansökan tar kommer att variera från kommun till kommun.