Rekordnivå för Umida Group – Joluca och Ekobryggeriet driver
”Bolaget redovisar ett starkt andra kvartal 2025 med en försäljningstillväxt på 45 procent och en förbättrad bruttomarginal till 39 procent. Nettoomsättningen uppgick till 23,3 miljoner kronor, vilket innebär att bolaget för första gången når en rekordnivå på närmare 100 miljoner i omsättning på rullande tolv månader, kommenterar Filip Lundquist, vd Umida Group AB.
Omsättningen steg till 32,6 miljoner kronor (25,8). Tillväxten uppges vara främst driven av en
stark efterfrågan i dagligvaruhandeln samt ökade marknadsinsatser.
Försäljningen av Joluca uppgick till cirka 8 miljoner kronor, vilket är i linje med det första kvartalet.
"Sedan lanseringen för 11 månader sedan har Joluca redan genererat cirka 43 miljoner kronor i försäljning, ett resultat som bekräftar styrkan i varumärket Joluca samtidigt som det ger oss självförtroende att utveckla fler nya koncept som snabbt kan nå hög försäljning inom dagligvaruhandeln", fortsätter Lundquist.
Under juni hade Ekobryggeriet Tonic en rekordförsäljning.
Bruttoresultatet blev 9,0 miljoner kronor (4,3), med en bruttomarginal på 27,6 procent (16,7).
Ebitda-resultatet blev 0,7 miljoner kronor (-1,9), med en ebitda-marginal på 2,1 procent.
Rörelseresultatet blev -0,4 miljoner kronor (-3,0).
Resultatet efter skatt blev -1,0 miljoner kronor (-1,5).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -1,6 miljoner kronor (-5,6).
Joluca lanseras på den spanska marknaden i september, och det finns också planer på att expandera Joluca till övriga Norden.