23948sdkhjf

Ökad försäljning av kaffekapslar utmanar företagens miljötänk

Kaffeföretagen tvingas till kreativa miljölösningar när svenskarna dricker alltmer kaffe från kapselmaskiner.
Marknaden för kaffekapslar ökar och står redan i dag för 4,5 procent av kaffemarknaden. Företagen tror att marknaden kommer att växa ytterligare.

– Vi tror att det på sikt kommer att landa på mellan sju och tio procent, säger Kent Pettersson, försäljningsdirektör inom detaljhandel på Löfbergs, till TT.

Men kapslarna väcker också frågor ur miljösynpunkt. Ett problem är att dagens kaffekapslar inte räknas som förpackningar. Därför kan de heller inte lämnas till förpackningsinsamling. Istället hamnar miljontals förbrukade kapslar bland vanliga hushållssopor, rapporterar TT.

Kaffeföretagen vill inte framstå som miljöbovar och tvingas till kreativa lösningar. Till exempel Tassimo uppmuntrar sina kunder att skicka in använda plastkapslar till företaget Terracycle, som i sin tur säljer plasten vidare för att bli andra produkter.

Nestlés Nespresso har själva förhandlat med Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI) om att deras aluminiumkapslar ska få slängas i metallåtervinningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078