Av fiskkonsumenter världen över känner 33 procent till miljömärket MSC, enligt ett undersökning gjord av AMR på uppdrag av MSC. I Sverige är den siffran högre, 45 procent, något som MSC inte förvånas över.
– Oron för tillståndet i haven ligger på andra plats för vad svenskarna oroar sig för enligt en stor undersökning tidigare i år. Det kan förklara att vi i Sverige är mer medvetna om MSC:s miljömärke än genomsnittet, säger Minna Epps, chef för MSC i Skandinavien och östersjöregionen i ett pressmeddelande.
Enligt den nya undersökningen tycker över hälften att minskade fiskbestånd har blivit en viktigare fråga än det var för ett år sedan och ännu fler anser att genom att välja MSC-märkt fisk bidrar man till att säkerställa fiskbestånden för framtida generationer.
I Sverige anser 7 av 10 att det är viktigt att mataffärer har hållbart fångad fisk och skaldjur. Två av tio säger att de alltid väljer MSC-märkta produkter när de köper fisk, vilket är en markant ökning från 2012 då färre än en av tio gjorde det.
Något har hänt i svenskars attityder vid restaurangbesök. På frågan om man vill kunna beställa miljömärkt fisk på restaurang svarade 60 procent ja, mot 49 procent för två år sedan, en ökning på omkring 25 procent. Samtidigt uppger ungefär lika många att de aldrig har sett miljömärkta fisk och skaldjur på menyn när de ätit ute. Kanske är det därför restaurangbesökarna börjar höja sina röster – 21 procent frågar idag aktivt efter hållbart fångad fisk, jämfört med 13 procent i förra undersökningen.
– Vi upplever en stor skillnad idag jämfört med för två år sedan. Gästerna på vår MSC-certifierade restaurang B.A.R. är mycket intresserade av MSC-märkt fisk, och det är roligt för oss att ha en dialog kring var fisken kommer ifrån och hur den är fångad, säger Daniel Frick, k rögare på B.A.R. & Lux restauranger i Stockholm.