23948sdkhjf

Bryggeri expanderar och nyanställer

| Av Karin Fjaervoll | Tipsa redaktionen

"Vi kommer att behöva något som är minst dubbelt så stort".

För precis två år sedan bryggdes den första ölen på Wermlands Brygghus i värmländska Kristinehamn.

Det året, 2013, låg produktionen på runt 45 000 liter. Vid 2015 års slut räknar Hans Skan, vd och bryggare, med att ha bryggt uppemot 75 000 liter och ha noterat en omsättning på drygt 2 miljoner kronor.

– Vi använder samma bryggverk som när vi startade, det som vi har investerat i är fler lagringstankar, säger han till Food Supply.

I dagsläget bryggs sex olika sorters öl i den forna godisbutiken i Kristinehamn, men i och med en stadigt ökande produktion kommer bryggeriet inom kort att växa ur sin nuvarande lokal.

– Vi kommer att behöva en något som är minst dubbelt så stort så att vi har expansionsmöjligheter. Jag har tittat på flera lokaler och hoppas hitta någon lämpligt snart, säger Hans Skan.

Och Wermlands Brygghus kommer även att behöva nyanställa.

– Just nu är vi 3,5 heltidsanställda, men längre fram i år är planen att anställa två personer till och kommande år ytterligare 1 till 2 personer, säger Hans Skan.

Läs också: Klassiskt ölmärke i återkomst

90 procent av brygden tappas på glasflaskor. Resten tappas på fat. Starkölen säljs på tretton systembolag i länet, folköl och lättöl i ett 30-tal utvalda livsmedelsbutiker. Utöver det serveras ölen på restauranger i området.

Under våren har man tagit det första historiska steget utanför hemmamarknaden till livsmedelshandeln.

– Nu säljs endel av vår öl i både Stockholm och Göteborg.

Läs också: Heineken mångmiljonsatsar i brittiskt bryggeri

I år kommer produktionsvolymen för brygghuset att landa på runt 70-75 000 liter. Nästa år räknar Hans Skan med att producera drygt 100 000 liter öl. Efterfrågan är stor och sortimentet kommer att utökas inom kort.

– Vi kommer lansera ett par nya öl till hösten, säger han.

Hans Skan är positiv till att bryggeriets lätt- och folköl fått ett gott mottagande.

– Det är riktigt roligt att vi fått till en alkoholsvag öl med mycket smak som säljer bra. Det är kul att folk väljer öl efter smak och inte efter alkoholprocent.
Mer om:bryggeri


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Pressbyrån och 7-Eleven har Sveriges bästa korv

Korvarna vann stort på årets Chark-SM.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

"Det händer så mycket inom det här området"

Åsa Domeij om transporter, hållbarhet och tio år på Axfood.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De är först i Sverige med svensk ekologisk sriracha

Chilifrukterna odlas utanför Landskrona.

Här är OLW:s nya reklamsatsning

Uppmuntrar Sverige att ta livet "med en nypa salt".

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Lanserar ett parti i november.

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Ny vision och design från Stjärnägg

Företaget ska få svenskarna att äta fler ägg.

Årets julkaffe är redan slutsålt

2018 nytt rekord för Zoégas.

Scan lanserar närproducerad julskinka

"Vi kommer fortsätta erbjuda samma uppskattade smak och kvalitet som den vanliga Scan Piggham-skinkan har"

Nu ska PET-flaskorna återvinnas

Inför prisutdelningen i Sustainability Awards hölls seminariet Sustainability Packaging Summit på Superbrandscenen under Scanpack.

Nytt biologiskt nedbrytbart förpackningsmaterial

Storslam för kycklingjulskinka på Chark SM

"Givetvis jätteroligt"

Probi med ny CFO

Minskat klimatavtryck för returlådor

De blev årets marknadsförare på Umeågalan

"Otroligt stolta"

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Besvikelse för HK Scan

Matsmart med ny marknadschef

Scandi Standard ökar omsättningen

Carlsberg ökade försäljningen i sommarvärmen

Han blir ny CFO för Menigo

Kunderna rasar – bojkottar Arla

Svegro går mot papper

Mer vegetariskt på tallriken

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Balkow om Axfoods lagerplaner

Värmen dämpade svenskarnas sug efter godis

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Se alla Företagens egna nyheter

Förpackningar för en grönare framtid!

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Vi har monterat Waste Queen matavfallskvarn på Norra Tornen till och med den 20:e våningen idag.

Nu lanserar vi vår uppdaterade och förbättrade Golvskumningsenhet FFU II C/DC.

Stora Charkdagen

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

AF Packaging Solutions

Nomo är utställare på Elmia Subcontractor

Large hollow shaft encoders with Industrial Ethernet from TR Electronic

Träffa AxFlow på Euro Expo Örebro 28-29 november 2018

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

Välkommen till Elmia!

Termiska flödesregulatorer

Mirit Glas erbjudar synglas

ebm-papst DC-motor i transportsystem som eliminerar risken för kollisioner i monteringslinjer

IMA dairy food HAMBA

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örnsköldsvik 7-8 november

Träffa oss på KIPP Scandinavia under Elmia Subcontractor 13-16 november

Lager-plock och transportlådor

Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

Träffa oss på Elmia Subcontractor

Vi ses väl på Chark SM?

Coop Nord storsatsar på butiken Coop Åre

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Sänd till en kollega

0.199