Matsmart startade i december 2013 med den enkla idén att köpa in varor som annars skulle kastas – ofta helt i onödan – och sälja dem till konsumenter över hela Sverige via webben till rejält sänkta priser. I år omsätter företaget närmare 30 miljoner kronor.
Och sedan starten, för ett och ett halvt år sedan, har Matsmart sålt över 400 ton varor. Uppskattningsvis en tredjedel – över 100 ton – är mat som annars skulle ha slängts.
– Alla gillar att göra ett klipp på varor. Samtidigt bidrar vi till att minska matsvinnet, Ett paket makaroner eller en flaska mineralvatten blir inte dåliga bara för att de når bäst-före-datum. Men en "vanlig" mataffär vill av olika skäl inte sälja dem, säger Karl Andersson, vd och en av grundarna till Matsmart, i ett pressmeddelande.
Företaget köper in stora volymer med överskottsvaror – pasta, ris, konserver, oljor, mineralvatten, snacks, oliver, tandkräm och mycket annat – och säljer dem via nätet till riktigt låga priser. Maten levereras hem eller till närmaste postutlämningsställe.
Den första beställningen gjordes dagarna före jul 2013. I dag är storsäljarna är skafferiprodukter som pasta, kaffe och te medan ekologiskt ökar mest. Kunderna finns över hela Sverige och den typiska kunden är en barnfamilj som bor i villa.
Läs även: