23948sdkhjf

Slutstrid mellan Oatly och Svensk Mjölk

Nu avgör Marknadsdomstolen vem som har rätt — Svensk Mjölk eller Oatly.
I slutet av september stämde branschorganisationen Svensk Mjölk havredrycksföretaget Oatly för vilseledande marknadsföring. De kommande två dagarna ska den infekterade konflikten få sin upplösning då huvudförhandlingar i målet påbörjas i Marknadsdomstolen.

Orsaken till stämningen är att Svensk Mjölk hävdar att Oatly har marknadsfört sig på ett sätt som förlöjligar mjölk som livsmedel, bland annat genom skrivelser som "No milk. No soy. No badness." och " It's like milk, but made for humans (not baby cows)" på sina produkter.

Svensk Mjölk vill se ett förbud mot den typen av marknadsföring och yrkar på vite om 14 miljoner kronor om det inte upphör.

— De påståenden som Oatly gör om mjölk anser vi är misskrediterande. Man vilseleder folk, säger Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk, som sköter den operativa verksamheten åt Svensk Mjölk, till TT.

Under hela tvisten har Oatly noggrant redovisat alla rättsliga turer genom att publicera dokument på sin hemsida. Från Oatlys håll betraktas grunderna för stämningen som nonsens.

— Vi tycker att vi håller oss inom ramen för hur man kan uttrycka sig när man marknadsför produkter, säger Oatlys preschef Catharina Henriksson, till nyhetsbyrån.

Svensk Mjölk ägs av mejeriföretagen Arla Foods, Skånemejerier, Falköpings mejeri, Norrmejerier, Gelfeortens mejeriförening och Gäsene mejeriförening.

Läs också: Oatly stäms för reklam

Läs också: Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning

Läs också: Första ronden till Oatly

Läs också: Mjölkkriget trappas upp
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063