23948sdkhjf

Konsumentverket ryter till mot 14 vinföretag

Myndigheten vill korka igen översvallande alkoholreklam.
Konsumentverket försöker nu sätta stopp för vinföretagens annonser som innehåller värdeladdade fraser som "bästa köp", "fynd" och "mycket vin för pengarna". Det uppger tidningen Dagens Media.

Orsaken är att marknadsföringen inte bedöms motsvara alkohollagens krav på "särskild måttfullhet". Myndigheten anser att vissa uttryck inte redovisar sakliga egenskaper hos produkten och att de uppmanar till alkoholbruk.

Företagen vars annonser som Konsumentverket har anmärkt på är:

Giertz Vinimport
Janake Wine Group
Supreme Wine & Spirits
VCT Sweden
Intermondi
Chris Wine & Spirits
Vinunic
Wine World Sweden
The Wine Agency Sweden
Prime Wine Sweden
GT Vinimport
Enjoy Wine & Spirits
Contemporary Wines Sweden.

Samtliga företag har nu möjlighet att yttra sig. Därefter kommer Konsumentverket ta ställning till eventuella ytterligare åtgärder.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078