23948sdkhjf

Turgubbe tar drickbuljong till Sverige

”Allt bygger på ren tur och välvilja”, säger den ofrivillige trendnissen Nils Wetterlind, som vill att svenskar ska göra som New York-borna och ersätta kaffet med buljong.
I städer som New York och Los Angeles har drickbuljong blivit ett måste för unga och trendkänsliga. I stället för kaffe från stora kafékedjorna är det rykande ”broth”, buljong, i pappersmuggarna.

Nils Wetterlind, grundare av företaget Nordic Organics vill se samma utveckling i Sverige. Men i ett kaffetokigt land handlar det snarare om att erbjuda ett alternativ till dagens femte kopp kaffe, inte att konkurrera ut den.

— Drycken är både god och otroligt nyttig. Den innehåller inga kolhydrater, lite fett och knappt något socker alls. Och nu när det börjar bli kallt ute är det betydligt bättre att dricka buljong än en nionde kopp kaffe, säger Nils Wetterlind, till Food Supply.

Ett kärleksprojekt

För några år sedan återvände Nils Wetterlind till Sverige efter 25 år utomlands. Och det var åren i London, där han spenderat halva sitt liv, som han fick buljong i blodet.

Väl tillbaka i Sverige upptäckte han till sin förskräckelse att det inte fanns någon färsk buljong att tillgå. Det var starten på en rekordsnabb resa kantad av höga koncentrationer fingertoppskänsla, tur och idealism.

Han startade Scandinavian Organics 2013. Ekologisk buljong blev den första produkten och även om flera restauranger och några specialbutiker tog in den i sortimentet kom inte det stora genombrottet förrän han slog påsarna ihop med en äggproducent med tonvis av överblivet hönsskrov.

Pensionerade värphöns rosar inte marknaden, nämligen. I bästa fall blir de till minkfoder eller biogas. Som grund till buljonger och fonder funkar det dock perfekt. Win-win, således.

— Jag har inte startat företaget för att tjäna pengar utan det handlar om ett kärleksprojekt som jag drömt om i hela mitt vuxna liv. Och då är det väldigt roligt att upptäcka att det finns billiga råvaror som annars hade gått till spillo, säger Nils Wetterlind, till Food Supply.

Han räknar med att Scandinavian Organics tar tillvara på skrov från 1 miljon höns, ett antal som sannolikt kommer att öka drastiskt framöver.

Scandinavian Organics har redan en rad produkter som fonder, buljonger, köttbullar och färdigrätter. Allt är ekologiskt.

För ungefär ett år sedan kom det stora genombrottet då de första varorna plockades in i Icas sortiment. Nu finns Scandinavian Organics produkter i runt 1 000 mataffärer runt om i Sverige, även hos Axfood, Coop och City Gross.

— Många som vi har pratat med säger att det är ett slags inofficiellt rekord att ett företag som kommit från ingenstans har fått in elva produkter på Ica på mindre än ett år.

Den nylanserade drickbuljongen heter Bujjo och säljs sedan ett par veckor tillbaka på samtliga 7-Elevenbutiker i landet. Det blir det stora testet för hur produkten står sig kommersiellt.

—Vi har, tyst och stilla, tillverkat en drickbuljong som vi säljer till sjukhus. Nu ska det blir jättespännande att ta ut en sprillans ny produkt i ett segment där vi inte funnits i tidigare.

Men Bujjo kommer att bli betydligt mer synlig inom kort.

— Till helgen har vi hyrt en food truck. Med den kommer vi att åka land och rike runt under två veckor och dela ut smakprover.

Att matvagnen kommer att stanna vid universitet är ingen slump. På papperet är målgruppen ”alla”. Men sett till vilka som konsumererar drickbuljong i andra länder är det inte svårt att gissa att det blir avgörande att först på fäste bland unga stadsbor.

— Vi inser att många unga är hälsointresserade. Vi kommer också brumma runt lite extra länge i Stockholm.

Snart flyttar Scandinavian Organics in i en större fabrik, den tredje sedan starten. Från börjar handlade det bara om att göra färsk ekologisk buljong. Att sälja den som en hälsoprodukt fanns inte på kartan.

Den ofrivillige trendnissen

Från ingenstans kom så drickbuljongstrenden i USA, där den marknadsförs som ett hälsosammare alternativ till kaffe. Av en ren slump blev dessutom en annan bärande ingrediens i Scandinavian Organics produkter hypermodern: "fula" frukter och grönsaker, som krokiga morötter och rödbetor — fullgoda råvaror som av rent estetiska skäl nobbas av handeln.

— Det var ett rent sammanträffande, ett jättekul sammanträffande. Allt jag ville göra var att dra igång Sveriges enda ekologiska buljongfabrik. Jag hade ingen aning om att buljongen skulle ses som en hälsodryck.

Är du en turgubbe?

— Jag är turgubbe, och det menar jag på fullaste allvar. Att vi har kunnat bli så stora beror på rent sinkadus och bananskalhalkning, men också tack vare den välvilja vi möts av.

Men Nils Wetterlind hoppas inte på att vara med och skapa en trend, något tillfälligt som försvinner i takt med nyhetens behag. Och faktum är att det inte är särskilt trendigt att dricka buljong. I Sverige har buljong varit en del av vardagen under många hundra år. Och Alexander den stores arméer marcherade på buljong.

Nils Wetterlind beskriver en affärsidé utan förlorare.

—Jag har förmånen att driva ett företag med en affärsidé där det inte finns några förlorare. Genom att vi köper in hönsskrov får äggbönder betalt för något de annars hade fått betala för att bli av med. Vi skapar arbetstillfällen och barn och äldre — och alla andra — får billig och nyttig mat. Förhoppningsvis får också aktieägarna tillbaka sina pengar.

Men att investerarna inte skulle få tillbaka sina pengar förefaller osannolikt. Visst är Scandinavian Organics inne i en massiv investeringsperiod, men förutsättningarna ser goda ut och målet, att bli en internationell aktör före 2020 är redan uppnått. Produkterna finns nu i Danmark, Norge och i viss mån i Finland. Och planerna för en ny fabrik i Nils Wetterlinds andra hemland England i full sving.

— Intresset för Bujjo är jättestort. Ett nästa naturligt steg är att öka närvaron i livsmedelskedjornas förbutiker, på kaféer och lunchkrogar. VI kommer också att lansera den i Danmark inom kort.

Själv har Nils Wetterlind satsat allt, ungefär 7-8 miljoner kronor i företaget som han beskriver som sitt kärleksprojekt. Utöver det har investeringar på hittills 25 miljoner tagit in.

När får du tillbaka dina pengar?

— Det hoppas jag att jag ska få så småningom, ett företag måste naturligtvis bära sig. Det är långt ifrån billigt att etablera sig som en någorlunda stor aktör. Men troligen hamnar vi på svarta siffror ganska snart.

Kommer drickbuljong att slå i Sverige på samma sätt som i New York?

— Det är förhoppningen, även om man aldrig kan veta. Men det ligger helt rätt i tiden. Hälsa blir viktigare. Snart är det vinter. Och drickbuljongen är både billig, god och nyttig.

Den märkbart hesa Nils Wetterlind hostar återigen till och avslöjar en uppenbar förkylning.

Kurerar du dig med Bujjo?

—Ja, självklart gör jag det.
Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08