23948sdkhjf

Bönpasta ska bli nya pålägget

Upphovsmännen hoppas att produkten ska konkurrera ut Nutella.
Ett nyttigare och mer miljövänligt alternativ till bredbar choklad på smörgåsen. Det blev resultatet när ett gäng studenter i livsmedelsteknik vid Lunds Tekniska Högskola fick i uppdrag att skapa livsmedelsinnovationer baserat på bönor. Den bredbara bönpastan har fått namnet "Le Cobean".

Satsningen korrelerar med en innovation — Lantmännens lansering av en annan typ av bönpasta. Lantmännen har också agerat samarbetspartner under projektets gång.

Läs också: Lantmännen satsar på öländsk pasta

— Vi har flera produkter på marknaden idag som innehåller bönor och vi tror att vi skulle kunna erbjuda många fler. Det är en fin livsmedelsråvara som vi kan odla i Sverige och som är både nyttig och god, säger Emma Nordell på Lantmännens enhet för forskning och utveckling.

Studenternas projekt vara i tre månader, under ledning av lektor Federico Gómez på Institutionen för livsmedelsteknik. Slutprodukten blev en bredbar fiberrik bönpasta med en sockerhalt på 11 procent. Det gör Le Cobean betydligt smalare än traditionella chokladpålägg som brukar innehålla omkring 50 procent socker och 40 procent fett. Förutom som smörgåspålägg kan den även fungera på pannkakor eller som topping på muffins.

— Vi har gett det bredbara pålägget en smak av kakao, kaffe och vanilj. Den är klart hälsosammare än vanligt bredbart chokladpålägg och vi tror att Le Cobean skulle kunna bli riktigt framgångsrik på marknaden, säger Emelie Olsson

Det är hon som tillsammans med María Elena Vicente Damas, Revekka Papaioannou, Monisha Pradeep, Katarina Birtle, Gayatri Rajashekhar Dhulappanavar, Ferawati Ferawati och Charles Keronika ligger bakom pastan.

Eftersom pålägget togs fram för en kurs på Lunds Tekniska Högskola är det oklart om, och i så fall när, den bredbara Nutellaliknande bönpastan kan komma att lanseras på marknaden. Då blir det sannolikt med hjälp av någon av studentprojektets samarbetspartners, Lantmännen och LU Innovation.

— Lantmännen är alltid på jakt efter framtidens innovationer för att kunna erbjuda ännu bättre, godare och nyttigare produkter och vi tar ofta studenter och högskolor till hjälp, säger Emma Nordell på Lantmännen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094