23948sdkhjf

Nostalgi ska få läsktillverkare att nå 100 miljoner

Sundsvallsföretaget Vasa Bryggeri satsar på att återuppliva drycker från förr.
Loranga, Vira Blåtira, Trocadeo och Portello — alla är det klassiska drycker som tillverkas av det självutnämnda "nostalgibryggeriet" Vasa Bryggeri utanför Sundsvall.

Affärsidén går ut på att licensbrygga och återuppliva gamla drycker som av ett eller annat skäl försvunnit ur handeln.

— Vi kan köra några sorter några år, lägga dem på is ett tag och plocka upp någon annan läsk i stället, lansera och återlansera i oändlighet när vi äger varumärkesrättigheterna, säger Vasa Bryggeris vd Niclas Nilsson, till Dagens Industri.

Han, som tidigare arbetade med försäljning och marknad på Carlsberg, tog över som vd på företaget 2001. Inledningsvis såldes produkterna lokalt men idag agerar Vasa Bryggeri över hela landet. Idén är att vara ett alternativ till de stora bjässarna i branschen, som Coca-Cola, vars produkter distribueras av Niclas Nilssons tidigare arbetsgivare.

— Jag var rätt säker på att vi skulle få en efterfrågan från resten av landet om vi blev stora lokalt, och så blev det. Nu finns vi över hela Sverige och vi har tagit expansionen i lugn takt, till och med genom att säga nej till vissa kunder. Det finns en marknad för stora och små om man sköter sina kort väl, säger han till tidningen.

Målsättningen för Vasa Bryggeri, som även säljer vatten, är att försiktigt ta sig upp mot en omsättning på maximalt 100 miljoner kronor innan 2021

— Blir man för stor för snabbt finns en risk att man tappar kontroll och flexibilitet. Det är i toppen av pyramiden vi kan tillföra marknaden något unikt och intressant, säger Niclas Nilsson till Dagens Industri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062