23948sdkhjf

De vinner årets dagligvara

Får reklamutrymme värt 500 000 kronor av TV4.
I torsdags ägde Dagligvarubranschens höstmöte rum, och för att uppmärksamma framgångsrika lanseringar delas också ett pris ut för årets dagligvara.

Produkten ska förutom en framgångsrik lansering också ha bidragit till utveckling och fyllt ett nytt behov. Genom kvantitativ data från Nielsen, som baseras på kundernas köp, utgörs nomineringarna. Därefter plockar juryn tre finalister och slutligen en vinnare.

Årets vinnare är Oumph, det vegetariska sojaproteinet, som slog ProPud och Nocco i finalen. Oumph görs av företaget Food for progress, och får enligt juryn priset för att de presenterar sojaprotein på ett helt nytt sätt och därmed gjort grön råvara till "vardagsmat".

Läs också: Svensk vegoprodukt till 640 norska butiker

– Food for progress har verkligen fångat konsumenternas växande efterfrågan på vegetariska alternativ. Med de enorma framsteg som de gjort på kort tid och inte minst hur de påverkat hela kategorin frysta vegetariska produkter, är de värdiga vinnare av Årets Dagligvara 2016, säger Karin Brynell, ordförande för juryn i Årets Dagligvara, i en kommentar.

Eftersom TV4 sponsrar prisutdelningen vinner Food for progress annonsutrymme för 500 000 kronor i någon av deras kanaler, medan marknadsanalysföretaget Nielsen erbjuder 100 000 kronor att använda i deras tjänsteutbud.

Priset delas ut av Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och Nielsen.

Senaste årens vinnare
2015 – Loka crush
2014 – Lindahls kvarg
2013 – Risenta mandelmjöl
2012 – Marabou cookies
2011 – Ballerina kladdkaka
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062