När nyhetsbyrån Siren visar sin sammanställning av restaurangbranschens mest lönsamma företag är det snabbmaten som står för den största vinsten. Hamburgerkedjan Max, med sin vinst på 212 miljoner under 2015 från sina 100 restauranger, ligger i toppen, med McDonald's och Burger King på resultatmässigt avlägsna pallutfyllare. Topp tio visar att det är de större restaurangföretagen som lyckas stå emot branschens förändringar och behållit lönsamheten.
– Branschen har vuxit under flera år. Men i år och föregående år har restauranger fått ökade arbetskraftskostnader till följd av höjda arbetsgivaravgifter för unga. Det har så klart påverkat restaurangföretagens vinster negativt, säger Björn Arnek, branschekonom på Visita, till nyhetsbyrån Siren.
Bolag | Årets resultat (2015) |
1. Max Hamburgerrestauranger | 211 miljoner kr |
2. McDonald's Sverige | 132 miljoner kr |
3. Scandinavian Service Partner | 90 miljoner kr |
4. Artipelag | 27 miljoner kr |
5. Compass Group | 27 miljoner kr |
6. Cc Casino Restaurang | 18 miljoner kr |
7. Hmshost Sweden | 15 miljoner kr |
8. Rasta Sverige | 15 miljoner kr |
9. Turesgruppen | 15 miljoner kr |
10. Etagegruppen | 11 miljoner kr |
Sammanställningen inkluderar även företag som inte bara serverar mat, utan även erbjuder underhållning, vilket gör att Artipelag placerar sig på fjärdeplatsen. Företaget har restaurang-, konst- och eventverksamhet, och alla verksamheter inom företaget har räknats samman.
Compass Group, med bland annat Eurest som varumärke, kommer in på en femteplats, och följs av bland annat statliga casinot Cosmopols fyra restauranger, flygplatsrestauratören Hmshost och Rasta, som med sina 23 vägkrogar drog in cirka 15 miljoner förra året.