23948sdkhjf

Sämre än väntat för livsmedelsbranschen

Men Svensk Dagligvaruhandel tror på starkare tillväxt under året.
Det gick inte som branschen ville för svensk dagligvaruhandel under 2016. Totalt såldes det för 325 miljarder kronor, med en tillväxt på 2,3 procent.

Jämställt med en prisökning på livsmedel på 1,1 procent tillsammans med en befolkningsökning på 1,2 procent, innebär det att försäljningsvolymen per capita gick ner 0,1 procent.

– 2016 blev ett svagare år för dagligvaruhandeln både vad gäller försäljningsutveckling och antalet anställda. Låg inflation är en förklaring och en annan kan vara konkurrensen från restaurangbranschen, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Samtidigt ser man från branschorganisationens sida 2016 som ett viktigt år för framtiden. De stora branschaktörerna har etablerat sin onlineförsäljning och man ser att en fortsatt digitalisering gör det enklare för kunder även i de fysiska butikerna.

Enligt prognoser för 2017 spår man att försäljningen kommer att växa med 3 procent tack vare ökad befolkning kombinerat med fortsatta prishöjningar på livsmedel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093