Under helgen hålls Ostfestivalen i Stockholm för fjärde året i rad, där man under tre dagar samlar branschfolk, ostproducenter och besökare med syfte att öka intresset för svensk ost.
Bland arrangörerna finns Ica, som i och med festivalen kommer att visa upp en ny hårdost gjord på svensk mjölk. Osten, som börjar säljas i september, är enligt Ica ett försök att vända den minskande försäljningen av ost gjord på svensk råvara.
– Vi tycker att det är hög tid att öka intresset för svenska hårdostar och lanserar nu en ny ost. Icas satsning kommer förhoppningsvis uppmuntra fler att ta fram svenskproducerade ostar, och genom att erbjuda fler goda svenska ostar får bönderna bättre avsättning för sin mjölk, säger Dan Jacobson, färskvaruchef på Ica Sverige.
I samband med att man låter besökare provsmaka osten kommer man också ge den ett namn. Man har i en tävling samlat in bidrag från allmänheten, och osten kommer efter festivalen gå under något av namnen Yster, Meja, Gryning eller Folke.