23948sdkhjf

Santa Maria invigde nya jättelagret

Nya distributionscentralen är 33 0000 kvadratmeter stor – en satsning på 350 miljoner kronor.
Under tisdagen invigde Paulig Group-ägda Santa Maria sitt nya distributionscenter i Kungsbacka – med en yta på totalt 33 000 kvadratmeter och cirka 30 000 pallplatser innebar projektet en storsatsning värd 350 miljoner kronor.

Arbetet med den nya centralen startade i november 2015 och stod färdigt cirka ett år senare, varpå företaget började flytta in. I januari i år kunde alla leveranser börja rulla ut, vilket enligt företagets beräkningar uppgår till 1 500 pallar dagligen.

Centralen är ett resultat av konsolideringen av tre olika lager i Kungsbacka som började bli för små – istället ville man ha ett stort lager. Lösningen fanns i tryckeriet Elanders gamla lokaler, som efter en tillbyggnad på 12 000 kvadratmeter och renovering av 21 000 kvadratmeter var färdig för inflyttning.

– Det här har varit ett långt och tufft projekt. Vi har renoverat, byggt nytt, flyttat ut från tre gamla lagerlokaler och in här. Samtidigt har medarbetarna haft uppgiften att sköta ”business as usual”, säger Johan Sundelin, chef för Paulig-koncernens World foods & flavouring-division, och konstaterar att de anställda är värda en hyllning.

Att Kungsbacka blev platsen för det nya centralen kallar Johan Sundelin för ett "naturligt val", då man ser att orten har en fördelaktig position geografiskt sett.

Totalt levererar man till kunder i 13 länder där Santa Maria bedriver verksamhet, samt till ytterligare 30 länder där produkterna finns tillgängliga. Samtidigt kommer cirka 1 200 pallar in varje dag från företagets produktionsanläggningar i Mölndal, Landskrona, estniska Saue och brittiska Milton Keynes.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Nystartade uppstickaren Nuverica i internationellt samarbete
Extra: Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
Oro för vikande efterfrågan på svenskproducerad mat
Ifrågasatt äggregel slopas – Coop jublar
Probi tar över distributionen av egna varumärket
Stora vinster med kväveåtervinning från avloppsvatten
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.141