23948sdkhjf

Brandkåren lurad av OLW-reklam

En rykande reklamskylt fick brandkåren att rycka ut i onödan.
På torsdagsmorgonen fick brandkåren ett larm från en medborgare om en rykande reklamskylt vid Stureplan i Stockholm, vilket ledde till ett ingripande. Väl på plats bröts plexiglaset sönder – då gjordes upptäckten att röken kom från en liten rökmaskin installerad i skylten, skriver Stockholm Direkt.

Det rörde sig nämligen om en så kallad kreativ reklamskylt, uppsatt av OLW för att marknadsföra sina ugnsbakade chips. Kombinationen av glödande lysrör och rök från maskinen var tydligen tillräckligt för att lura både förbipasserande och brandkår.

Veronica Sandström på Storstockholms brandförsvar säger till Stockholm Direkt att det var synd att OLW inte informerat om skylten, eftersom man inte vill slösa med räddningstjänstens resurser.

Läs också: Kronfågel stoppar kritiserad reklamfilm

– Det var helt rätt av brandmännen att bryta upp skylten, självklart skulle man undersöka var röken kom ifrån, säger Veronica Sandström till tidningen.

Läs också: Här är företagen som kan vinna reklampriser

Enligt OLW upptäckte man samma morgon att skylten var trasig. Den hade satts upp på onsdagen i samarbete med reklambyrån Åkestam & Holst, och man ville premiärvisa den ordentligt – därför var rökmaskinens effekt också uppskruvad. I en kommentar från OLW:s kommunikationschef Stina Petrini säger hon att en utryckning inte var en del av kampanjen, och att man inte ringt brandkåren själva.

– Nej, nej. Absolut inte. Vi var ledsna när vi kom till platsen i morse och trodde att skylten hade blivit vandaliserad. Efter lite research fick vi höra att det var någon som trodde att det brann som hade ringt brandkåren, säger Stina Petrini till Stockholm Direkt, och tillägger att man i efterhand insett att man borde kontaktat räddningstjänsten.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11