23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Lokalt fokus med Arlas nya varumärke

Jämtlandsmjölken lanseras för att öka närvaron i länet.

Arla lanserar ett nytt varumärke i form av Jämtlandsmjölk – mjölken kommer från 92 anslutna bönder i Jämtlands län och ska särskiljas med egna förpackningar.

I dag går den mesta mjölken från de jämtländska bönderna till Arlas mejeri i Östersund för osttillverkning, och resten till mejeriet i Sundsvall. Där tas även mjölk från andra delar av Mellannorrland emot för att bli drickmjölk. Men nu kommer mjölken från Jämtland att särskiljas och säljas under ett eget märke.

– Med den här satsningen vill vi synliggöra vår närvaro. Vi vill ta vara på det ökade intresset för lokalproducerat och den starka mattradition som finns i Jämtland, säger Håkan Nilsson, mjölkbonde och ordförande för Arlabönderna i länet, i ett pressmeddelande.

Innan Arla köpte företaget Milko 2011 hade Milko flera landskapsvarianter, där även Jämtland ingick. Det var inte en satsning som fortsatte efter uppköpet, men i takt med att fler gårdsmejerier växt fram har konceptet återupplivats hos Arla.

– Då var Milko för ekonomiskt svagt. Milko höjde priset, men fick inga efterföljare. Nu är det högaktuellt med lokalproducerad mat, säger Håkan Nilsson till Östersund-Posten.

Mjölken kommer att finnas i jämtländska butiker från och med juni och kommer att ha samma pris som annan Arlamjölk. Förra sommaren lanserade Arla ett annat lokalt varumärke i form av Gotlandsmjölken. Den mjölken fick i februari en större räckvidd i och med en lansering i vissa Stockholmsbutiker.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156