23948sdkhjf

Boråsföretaget utmanar oljefrityren

Börsnykomlingen med Coop som kund har 700 nya aktieägare – satsar på att växa både hemma och utomlands.
Företaget Eatgood, som utvecklat en ugn som friterar med ånga och luft istället för olja, introducerades på börsen i veckan. Nu har man drygt 700 nya aktieägare och siktar på att sälja in sig hos restauranger, livsmedelsbutiker och andra kommersiella aktörer, skriver Borås Tidning.

Bolagets patenterade ugn Lightfry kombinerar ånga och varmluft med en roterande ugnstrumma, vilket ska göra friteringen både nyttigare och mer effektiv. I dag har man sålt ett 70-tal ugnar till kunder som inkluderar Coop, nöjesparken Tivoli i Köpenhamn och ett större kebabföretag i Stockholmsregionen.

I och med börsnoteringen och kapitaltillskottet ser företaget nu att man är redo att växa både i Sverige och utomlands, särskilt med tanke på rådande miljö- och hälsotrender.

– Det är mindre miljöpåverkan, såväl när det gäller produktion och transport när man inte använder olja, där palmoljan ju kritiserats. Det är mer hälsosamt eftersom fetthalten mer än halveras i livsmedlet, säger vd:n Henrik Önnermark, till Borås Tidning.

Bolaget har även rutinerad uppbackning i form av styrelseordföranden Per-Johan Swartling, som i dag verkar som operativ chef och tillförordnad vd på klädföretaget Gina Tricot.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062