23948sdkhjf

Coop snart upp i rätten för reklam

Svenskt växtskydds stämning mot kedjans reklamkampanj går upp i Marknadsdomstolen nästa vecka.
För knappt ett år sedan lämnade föreningen Svenskt växtskydd in en stämningsansökan mot Coop – anledningen var kedjans kampanj Eko-effekten, där man syftade till att lyfta fram ekologiskt odlade livsmedel.

I kampanjen fick man följa en familj som under två veckor bytte kosthållning till ekologiskt producerad mat. Sedan undersöktes förändringen av halterna av växtskyddsämnen hos familjemedlemmarna, vilket jämfördes med innan familjen började äta ekologiskt.

Kritiserar mätningen
Svenskt växtskydd kritiserar bland annat att mätningen endast mätte halterna av tolv växtskyddsmedel som inte används inom ekologisk odling, samtidigt som man påstår att ekologisk odling inte använder sig av kemiska bekämpningsmedel. Det, menar Svenskt växtskydd, stämmer inte då det kan variera från land till land.

När stämningsansökan lämnades in i slutet av maj förra året menade därför Anders Normann från branschföreningen att de kemiska medlen svartmålas i reklamen.

– Vi menar att reklamen för Coops ekoprodukter med skrämseltaktik svartmålar all annan typ av jordbruk eller livsmedelsproduktion, sade Anders Normann, verksamhetsanvarig för Svenskt Växtskydd till Expressen efter att stämningsansökan lämnats in förra året.

Prövning påbörjas på måndag
I sin stämningsansökan hävdar föreningen att Coops kampanj både är osaklig på flera punkter, samt bryter mot marknadsföringslagen för "vilseledande och otillbörlig marknadsföring". På måndag nästa vecka påbörjas den rättsliga processen.

Läs också: Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Sedan dess har Coop sagt att kampanjen inte är reklam, utan opinionsbildning, skriver tidningen ATL. Det är "löjligt", säger Anders Normann i en färsk intervju med tidningen, då kampanjen till och med vunnit pris för reklamen.

Läs också: Entreprenörer pitchade idéer – prisades av Coop

Priset han syftar på är den internationella reklamfestivalen i Cannes, där man vann festivalens Grand Prix, tillsammans med både guld- och silverlejon.

Kommer att bestrida
Enligt Coops presschef Tobias Rydergren kommer man bestrida stämningen, och menar att det inte finns några direkta kommersiella skäl för Coop att lyfta fram ekologisk mat.

– Coop bestrider Svenskt Växtskydds yrkanden i sin helhet och det kommer vi också att framföra i de kommande förhandlingarna. För oss handlar detta om konsumentinformation och kunskapsspridande, säger Tobias Rydergren till ATL.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109