23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Foodmark investerar i nyförvärvet

Ny fyllnadslinje byggs hos norrländska såsproducenten.

I november förra året köpte norskägda Foodmark, Sveriges största producent av såser och dressingar, in sig i norrländska Delikatessfabriken.

Köpet innebar att Foodmark blev ägare till 60 procent av företaget och att man skulle förlägga legoproduktion på Delikatessfabriken i Vidsel. Samtidigt meddelade man att det även skulle göras investeringar.

Nu står första investeringen – en ny fyllnadslinje för 2,5 miljoner kronor – där man framöver kommer producera orientdressing, rapporterar Affärer i Norr. Produkten producerades innan under Foodmarks varumärke Rydbergs, men går nu under Delikatessfabrikens egna märke.

– Den är en otroligt populär produkt i Norrland och används till all möjlig mat. Den anses som en klassiker här i Norrbotten. Därför känns det extra kul att Delikatessfabriken som grundades i Vidsel kan producera dressingen, säger Ann-Chatrine Andersson, medgrundare i bolaget, enligt Affärer i Norr.

Vid köpet meddelades också att Delikatessfabrikens produktion förväntas fördubblas inom de närmsta tre åren till följd av Foodmarks inträde i bolaget.

Företaget grundades 1999 och tillverkar bland annat huvudprodukten bearnaisesås tillsammans med en rad andra sås- och dressingsprodukter. Under förra året omsatte företaget cirka 19 miljoner.

Foodmark, som ägs av norska koncernen Agra, har 210 anställda och omsatte vid senaste årsredovisningen cirka 600 miljoner kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063