23948sdkhjf

Max både sponsrar och deltar i hållbarhetsforskning

Kedjan är delfinansierar och medverkar i forskning om hållbar konsumtion, ledd av KTH.
Tidigare i år utsågs hamburgerkedjan Max för sjunde året i rad till det varumärke inom sin bransch som uppfattas som mest hållbart av konsumenter – inom samtliga branscher rankades man på plats 21 av 286.

Satsningen på hållbarhet fortsätter inom kedjan, som nu både är medfinansiär och medverkande i ett nytt forskningsprojekt under ledning av Kungliga Tekniska högskolan. Andra medverkande aktörer inkluderar Ica, Oatly och Food for progress.

Projektet ”Sustainable consumption – from niche to mainstream”, som kommer att pågå under fyra år, fokuserar på att utforska, pröva och bidra till lösningar och strategier för hållbar konsumtion. Syftet i slutändan är att få fler att konsumera hållbart.

Läs också: Han ska styra media på Max

– Det här ger oss en unik möjlighet att tillsammans med offentliga aktörer, civilsamhället och näringslivet undersöka och testa lösningar för hållbar konsumtion. Därför har vi valt att samarbeta med partners som redan är med och driver på en omställning mot mer hållbar konsumtion, säger Åsa Svenfelt, docent på avdelningen för miljöstrategisk analys vid KTH, i ett pressmeddelande.

Läs också: Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Förutom finansiering kommer Max att medverka i projektet genom sin klimatomställning av menyn, som bland annat innefattade lanseringen av Green-familjen.

– Vi behöver tillföra oss själva och omvärlden vetenskapligt prövade metoder för att hållbar konsumtion ska gå från ett nischat konsumentbeteende till att nå det stora flertalet, säger Kaj Török, hållbarhetschef på Max.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079