McDonald's och OS gör slut

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Samarbetet som sträcker sig tillbaka till 1976 når vägs ände tidigare än väntat.

Nästa års vinter-OS i sydkoreanska Pyeongchang blir McDonald's sista år som officiell partner till spelen. Beskedet kommer efter att McDonald's och IOK, Internationella olympiska kommittén, tagit ett gemensamt beslut att avsluta samarbetet.

Enligt det tidigare avtalet, tecknat 2012, skulle hamburgerjätten vara sponsor fram till sommar-OS i Tokyo 2020, vilket innebär att man blåser av avtalet flera år i förtid.

Förutom att bidra finansiellt har kedjan varit en källa för marknadsföring till spelen ända sedan samarbetet drog igång 1976.

Läs också: Rutinerad livsmedels-vd tar över McDonald's Norden

– Som en del av vår globala tillväxtplan ser vi över alla delar av vår verksamhet, och har tagit detta beslut tillsammans med IOK för att fokusera på andra prioriteringar, säger Silvia Lagnado, global marknadschef för McDonald's, i ett pressmeddelande.

Läs också: McVegan poppis i Finland – kan bli permanent

Enligt konsulten Patrick Nally, som på 1980-talet hjälpte IOK att skapa sin sponsormodell, har samarbetet varit under påtryckningar under period på grund av sammankopplingen mellan snabbmat och fetma, skriver Bloomberg.

– Varumärkets relevans är helt enkelt inte där längre. Vid varje spel ser du en kritikstorm i media om att McDonalds närvarande vid OS, och det har bara blivit sämre, säger han enligt Bloomberg.
Mer om: McDonald's | sponsor


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Andra skiftet i Kolafabriken

Återkomsten till företaget som hon en gång grundade ledde till att Pia Jaarnek med sitt Kolafabriken nominerades som en av landets främsta entreprenörer. Med en färsk investering i tillverkningen är man nu redo att ta nästa steg.

Storskalig fiskodling stoppas

Plånboken ett hinder för ekologiskt

Donuts och kaffe tar plats hos teknikkedja

Ny guide ska leda rätt i kostrådsdjungel

Livsmedelsföretagen vill att fler ska använda kostråd på enskilda livsmedel, genom att erbjuda en interaktiv guide.

Insektsföretagare bjuds in till dialog

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny tidtabell löser grossistens leveransknutar

Tusentals artiklar ur Martin och Serveras sortiment blir tillgängliga för kunder i Finland efter att färjeavgångar ändras.

Bryggerier och branschen överens

Nu läggs grunden för ett samarbete där klimatpåverkan inom hela branschen ska minska.

Menigo med ny chef mot privatsidan

Digitalisering och sälj står på agendan när grossisten värvar ny affärsområdesdirektör för den privata marknaden.

Franskt förvärv av Swedish oat fiber

Rutinerad livsmedels-vd tar över McDonald's Norden

Christer Åberg, tidigare vd för Arla och Orkla-division, utses till ny vd. Samtidigt tillsätts en permanent ekonomichef.

Större mängd ost byte i trailerstöld

Ingen tilltro till finalen

Förväntningarna inom handeln faller inför december. "Oroande", menar Svensk handels vd.

Kunder vill ha mer flexibilitet – matkassar saktar ner

Både Axfood och Linas Matkasse ser att försäljningen av färdiga middagslösningar stannat av under året, men bägge tror att behovet fortsatt kommer finnas kvar.

Gastrofy byter namn

Tre livsmedelsföretag prisade i reklamtävling

Jordkällare, uppror och e-sport ledde till pokaler i 100-wattarens prisutdelning.

Mat-app bryter med mellanhand

Cloetta splittar Skandinavien

Affärsområdet Skandinavien har vuxit och chefen går i pension – nu delar Cloetta upp rollen.

Digitala restaurangen – mer etta än nolla

Restaurangkedjan Pinchos har både vuxit rejält de senaste åren och nyligen expanderat till Norge – nu utses grundaren Magnus Larsson till Västsveriges främsta entreprenör.

10 miljoner extra för att sprida tekniken

Peckas naturodlingar tar in mer pengar för att möjliggöra expansion – nu vill man sälja vidare tekniken.

Coop återkallar vegobollar

En fjärdedel av mellanmålets socker ska bort

Samarbete ger slakteri förtroende

Tuff tillvaro för tryffelfans

Torrt väder och klimatförändringar skjuter tryffelpriserna i höjden – nu får du betala närmare 60 000 kronor kilot.

"Mathjälte" gör ost av världsklass

Falköpings mejeri byter ordförande

Inbrott i matbutik – 220 kilo ris stulet

Ytterligare en matapp lägger ner

Plast i Anthon Bergs marsipan

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Lidl startar näthandel – i USA

Snabbkaffe stulet ur bemannad lastbil

Efter förra årets Coop-succé – nu vann Ica

Medieprofil till Coop Värmlands styrelse

Smörpriserna exploderade

Mejeriet tecknar nationellt avtal med Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Söker du nya utmaningar?

PENKO indikatorer hos Scanvaegt

Filtrering av vätskor - med effektivitet och dokumentation i fokus

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Nytt samarbetsavtal mellan Constructor Sverige AB och TRILOGIQ Sweden AB

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

ICA Supermarket Matfors satsade på ett miljövänligt köldmedium!

Svetsningssäkerhet med 6 gånger större synfält och realistisk färgåtergivning

Kvalitet och säkerhet i alla led

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Behärska luften

Säkerställ äktheten i ditt kryddsortiment

Filtrering av vätskor - för alla uppgifter och filterhus

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Svenska Retursystem firar 20 år i delningsekonomin

Defekt elektronik ombord på fartyg?

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Välkommen att besöka oss på Elmia Subcontractor!

Galet kampanjpris i november!

Har du onödiga transporter internt?

EuroExpo mässan i KIruna har öppnat

Vi ses på Elmia!

Rullar ut en perfekt grillad biff med en drivlösning från ebm-papst ZEITLAU...

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Sänd till en kollega

0.265