23948sdkhjf

Två delikatessföretag blir ett

Samgåendet av de båda delikatess- och konfektyrföretagen ska ge synergieffekter. Vd:n: "Vi kompletterar varandra".
Delikatessföretagen Scandchoco och Gåshaga gourmet går samman från och med mitten av augusti i år och bildar nya företaget Scandchoco Gåshaga gourmet.

I och med det kommer företaget kunna visa upp en portfölj med över 30 delikatess- och konfektyrvarumärken från världen över, där bland annat Scandchocos egna varumärke Lakritsfabriken samt Gåshaga gourmets varumärke Picked with Passion ingår.

Sparar in administrativa kostnader
Samgåendet kom på tal för bara några veckor sedan, när Gåshagas medgrundare Fredric Ankarcrona kom med ett förslag, berättar Scandchocos vd Martin Jörgensen för Food Supply.

Efter en diskussion såg de båda företrädarna att företagen kunde komplettera varandra, både vad gäller portföljer, säljorganisationer och kundsegment och man kom överens. Genom att gå samman kan det nya företaget direkt dra nytta av Scandchocos säljare i Skånetrakten samt Gåshagas säljare i Stockholm.

– Vi vill försöka få synergieffekter. När man är ett mindre företag har man ju ganska mycket overheadkostnader som man kan spara genom att slå samman bolagen – till exempel logistik, affärssystem och lager, säger Martin Jörgensen till Food Supply.

Närmast på agendan ligger framförallt att presentera för leverantörer och kunder vad samgåendet innebär. Förutom namnändringen finns inga större förändringar planerade. Lager och huvudkontor kommer att ligga i Helsingborg där Martin Jörgensen tar rollen som vd. Gåshagas vd och medgrundare Lotta Ankarcrona blir vice vd i det nya bolaget.

Omsättningsmålet: 30 miljoner
Framöver kommer man att försöka få in produkter hos kunder på marknader där man som separata företag inte riktigt lyckats ta sig in på.

– För vår del har kunderna främst varit apotek samt hotell och restauranger. Gåshaga har mer inom dagligvaruhandeln där vi inte varit lika framgångsrika, med produkter inne hos Coop och Axfood. Nu får vi se i vilka kanaler de olika produkterna vi har gemensamt kan passa in, säger Martin Jörgensen.

Med samlade krafter tror Martin Jörgensen att det nya företaget kan få bättre lönsamhet, högre omsättning och möjligtvis ett par nyanställningar inom säljorganisationen om allt går rätt.

– Jag tycker bara det är roligt att växa och utvecklas. Det är klart att vi har ett ekonomiskt mål med 30 miljoner i omsättning – det har vi haft tidigare också – så det här är ett sätt att växa snabbare. Men istället för att det tar tre år kanske vi kan nå det nästa år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11