23948sdkhjf

Nya ägare går in i Falkeskogs-företaget

Konkursade Nordqvists fiskexport har fått nya delägare, vilket innebär att man fortsatt kommer finnas kvar. De nya ägarna vill framförallt göra företaget bättre på att lyfta fram produkterna.
I slutet av april stod det klart att familjeföretaget David Nordqvists fiskexport, som funnits i Sölvesborg sedan 1876, begärts i konkurs.

Efter några månader med hett köpintresse kring bolaget och efterföljande förhandlingar står det nu klart att Nordqvists, som bland annat äger varumärket Falkeskogs delikatesser, får nya ägare.

Ägaren David Nordqvist kommer framöver att äga företaget tillsammans med grossisten Á la Carte Food Scandinavia, samt Á la Cartes styrelseledamot Gunnar Surtevall.

I och med att företaget rekonstrueras och får nya ägare lämnar samtidigt tolv anställda företaget, när nio blir uppsagda och tre går i pension.

Försäljningen ska bli mer effektiv
Enligt de nya ägarna, som tidigare varit en stor kund till Nordqvists, kommer fokus först att ligga på hur kostnadsmassan kan minskas samt hur man kan effektivisera försäljningen.

– Dels har de använt Á la Cartes säljkår, och dels har de använt egna bilar och egen säljkår som har riktat sig mot centrala kunder, säger Mikael Eriksson, vd för À la Carte, till Food Supply.

Det har bland annat lett till en situation där Á la Carte och Falkeskog åkt med produkter till samma butiker i olika bilar, något man nu vill strama upp.

– Vi har väldigt mycket synergier, med en säljkår som i dag krockar. Vi kommer att försöka att strukturera upp det så att det blir lite mera raka linjer och tydligare röd tråd genom alla bolagen, säger Mikael Eriksson, som påpekar att allt fortfarande är väldigt färskt.

Bättre synlighet för produkterna
Dessutom kommer man att försöka lyfta fram Nordqvists produkter bättre på marknaden, bland annat genom nya förpackningar och med en synligare profil i hyllan.

Á la Cartes styrelseledamot Gunnar Surtevall har själv lång erfarenhet av detaljhandel och marknadsföring av konsumentprodukter, och tror att den nya konstellationen blir en bra mix av färdigheter.

– Vi har försökt titta rätt mycket utifrån det företag som ska uppstå och förutsättningarna för det, säger Gunnar Surtevall till Food Supply och fortsätter:

– Företaget här nere är otroligt duktiga på produktionen och på att skapa bra produkter. Á la carte är väldigt duktiga på att sälja och distribuera de här varorna. Jag själv har arbetat väldigt länge med konsumentprodukter, varumärken och affärsutveckling, vilket ger oss alla möjligheter att skapa ett bra företag.

Lyfta fram populära produkter
Att ägaren David Nordqvist fortfarande finns kvar i bolaget har många fördelar, menar Gunnar Surtevall.

– Det är jätteviktigt att ha med David. Han har traditionen, det lokala hjärtat och ambitioner, precis som vi andra, att utveckla det här företaget, säger Gunnar Surtevall.

Framöver kommer man nu att göra budskapet tydligare – från produktportföljen till hur företagets produkter syns i hyllorna, där man framförallt ska trycka mer på berömmet som varorna fått genom åren. Samtidigt kommer man även att försöka täcka en större del av marknaden än i dag.

– De har en väldigt bra sill, vilket man inte talat om alla gånger för marknaden. Men det är väldigt smakfulla produkter, och det är ju grunden till hela affären, säger Gunnar Surtevall.

Nya ägarstrukturen i David Nordqvists fiskexport:
P Nordqvist Seafood– 47 procent (Moderbolag)
Á la Carte Food Scandinavia – 47 procent
Gunnar Surtevall – 6 procent
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078