23948sdkhjf

Landets mest hållbara butiker ska kartläggas

White Guide ska testa och bedöma 450 butiker i landet utefter kriterier som tagits fram i samarbete med bland annat WWF och Krav.
White Guide Green heter den nya satsningen där 450 butiker får oanmälda besök mellan oktober och mars nästa år, med målet att kartlägga Sveriges matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv.

Kartläggningen är inte gjord för att certifiera butikerna, utan ska fungera som en guide för konsumenter som vill göra hållbara köp, skriver skaparna av guiden i ett pressmeddelande.

Bakom satsningen står företaget White Public, som ägs av White Guide och Bergkvist Publishing. De har tillsammans med Världsnaturfonden WWF tagit fram kriterierna för bedömning, som utgår från utbudet och butikens kommunikation om sitt hållbarhetsarbete.

Även de stora kedjorna – Ica, Coop, Axfood, Bergendahls, Lidl och Netto – har fått lämna synpunkter på kriterierna, tillsammans med organisationer som Krav, Naturskyddsföreningen, MSC och Fairtrade.

Svenskt eller ekologiskt?
Enligt en kommentar från Pär Bergkvist på Bergkvist Publishing till Sydsvenskan har synpunkterna från livsmedelskedjorna varit viktiga, men eftersom de ska bedömas har man från förlaget och WWF:s sida varit tydliga med att det är just bedömarna som sätter villkoren.

En av punkterna som var svårast att komma fram till en lösning på var hur ekologiska produkter ska ställs mot svenska.

– Ska butiken satsa på konventionellt odlade äpplen från Bjärred eller ekologiska från Brasilien? Vissa kommuner är tydliga med att det ska vara ekologiskt oavsett var i världen det kommer ifrån. Andra vill hellre ha lokalodlat. Vi vill inte ta ställning där så vi måste ha en balans och belöna bägge, säger Pär Bergkvist på Bergkvist Publishing till Sydsvenskan .

Andra exempel på vad som bedöms är frukt- och gröntutbudet, vilket fokus butiken har på hållbart fiske samt vilka val som gjorts kring bland annat kött, djuromsorg och socialt ansvar.

Hänsyn till storlek
Vilka kedjor som ska bedömas har ovanstående kedjor valt själva, utifrån egna bedömningar om vilka butiker som nått längst i arbetet med hållbarhet.

Ica har fått nominera 100 butiker, med hänsyn till olika storleksklasser samt geografisk spridning. Coop har i sin tur fått nominera 60 butiker, och sedan har antalet nomineringar samlats in från övriga kedjor i fallande skala. Det har gett 300 butiker som ska testas. Därefter kommer resterande 150 butiker att väljas utifrån de butiker som valt att skicka in sig själva som förslag för bedömning.

För att inte jämställa stora och små butiker kommer de dessutom att bedömas utifrån klasserna large, medium och small, baserat på omsättning, skriver Sydsvenskan.

Guiden, som görs med Oatly, Skånemejerier, Royal Greenland och Krav som partners, kommer ut i april nästa år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11