För ungefär tio år sedan öppnade cafékedjan Redfellas i Malmö, och har sedan dess utvecklats till ett franchisekoncept som i dag har expanderat till nio enheter.
Nu vänder man sig till crowdundingplattformen Fundedbyme för att kunna öka etableringstempot. Med ett mål på minst 6 miljoner kronor i investeringar hoppas man nå en dryg femdubbling av antalet enheter inom de närmsta åren.
– Idag har vi nio ställen men siktar tillsammans med FundedByMe och våra nya delägare på att inom en treårsperiod ha närmare 50 enheter, säger Redfellas vd Patrik Westbergen, i ett pressmeddelande.
Som tak har man satt 24 miljoner kronor, vilket innebär att man erbjuder mellan 7-22 procent av bolagets totala antalet aktier. För att locka in till den lägsta investeringsnivån på 1 000 kronor erbjuder kedjan nya delägare ett kaffekort med motsvarande summa som gäller i caféerna.
Kedjan har sedan tidigare lyckats få in en del kända namn som investerare: boxaren Mikaela Laurén, fotbollsspelaren Marcus Rosenberg samt skådespelarna Leo Razzak och Cedomir Djordjevic. Redfellas uppger i samband med crowdfundingkampanjen att man siktar på en börsintroduktion inom de närmsta åren.
Kampanjen pågår mellan 8 november till 8 december.
I en tidigare version av artikeln stod det att kampanjen pågår till 22 december. Rätt datum är 8 december.