23948sdkhjf

Vi väljer hellre svenskt än ekologiskt

Trots fortsatt ekotrend slår svenskt ändå högre, visar ny undersökning.
Vid valet av en importerad, ekologisk vara eller en icke-ekologisk, svensk vara väljer de flesta det svenska livsmedlet, enligt en ny undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen.

I undersökningen gjorde 72 procent av de tillfrågade just det valet, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med förra mätningen 2014.

– Ekotrenden är fortsatt stark men det allra viktigaste för svenskarna är att maten och drycken är svensk, oavsett om den är konventionell eller ekologisk. Det är ett väldigt gott betyg för den svenska livsmedelsbranschen, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

En av anledningarna som Livsmedelsföretagen identifierar är att miljö och klimat är en viktig faktor – något som man ser att svenska producenter lyckats lyfta fram för konsumenterna.

Vidare visar undersökningen att 92 procent av de kvinnliga tillfrågade tycker att det är viktigt att livsmedel är gjorda på svenska råvaror, respektive 79 procent av de manliga tillfrågade. Det vanligaste skälet till att man väljer svenskt bland bägge könen är svarsalternativet "det är bättre för miljön och klimatet".

Jämförelsevis svarar drygt hälften (52 procent) att man ofta eller alltid väljer ekologiska alternativ, vilket är en ökning med 8 procent sedan 2014 års mätning. Även där är klimat och miljö viktiga skäl, tillsammans med uppfattningen om att det är mer hälsosamt.

Undersökningen baseras på drygt 1 000 intervjuer via Demoskops riksrepresentativa webbpanel, som genomfördes en vecka i början av oktober.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.297