Vegangodis vill ut i Europa

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Produktionen har bara varit igång i några månader, men Ec-gos godis har redan fått fotfäste i flertalet butiker. Nu hoppas man att tre nyförvärv till styrelsen, med erfarenhet från både dagligvaruhandeln och godisvärlden, ska lägga grunden för vidare satsningar.

Godisföretaget Ec-go är relativt färska på marknaden överlag, men ännu färskare när det kommer till att tillverka sitt eget godis. Trots det siktar man högt och har nu tagit hjälp av nya styrelsemedlemmar som ska bidra med tung branscherfarenhet och kontakter.

Företaget grundades 2014 – först som återförsäljare, med konceptet godis på nätet i brevlådan. Konceptet grundade sig i en prenumerationstjänst med möjlighet att också handla godis online.

Julia Semb, som vid tillfället arbetade med digital marknadsföring, startade företaget först som en hobby, som i sig sprang ur ett intresse för mat och hälsa. Samtidigt som hon såg konventionellt godis som ”snuskigt” och ville lyfta andra alternativ.

– Jag var trött på vanligt godis, men är grönkålschips det enda alternativet? Det blir tråkigt i längden bara för att man inte vill äta vanligt godis, säger hon till Food Supply.

Hittade producent via mässa
Försäljningen började rulla på och tjänsten fick uppmärksamhet, men Julia Semb kände sig lite ensam på egen hand. För cirka två år sedan hörde en bekant av sig och undrade om Julia behövde hjälp, och det var så Isabelle Rosén tog plats i företaget.

Den nya medarbetaren satte upp målet om att fokusera även på företag och kontorshotell, vilket gjorde att man under 2016 även började leverera till kontor, enligt samma koncept som fruktkorgar. Till slut gav verksamheten mersmak och man letade efter fler möjligheter att expandera företaget.

– Vi har alltid använt andra varumärken för att få kredd till vårt eget varumärke, och vi blev sugna på att arbeta mer med något eget. Så i början av förra året åkte vi på mässa i Nürnberg för att hitta inspiration, säger Julia Semb.

Läs också: Leverantör av reklamgodis i nytt avtal

Man hittade den till slut, i ett litet godisstånd. Enligt Julia Semb föll man "pladask" för ett ekologiskt vegangodiset, som tillverkas av en producent i Nederländerna. Efter att under året arbetat fram hur man ville lyfta upp produkterna lanserade Ec-go till slut godiset utan gelatin i november 2017.

– Vi knackade i princip dörr hos Ica-butiker och nu är vi inne hos cirka 20 butiker, samt bland annat Karla frukt och Urban Deli. Ambitionen är att vi ska vara i alla butiker, som det självklara vegangodiset i Sverige, och långsiktigt även i Europa. Vi satsar ganska stort, säger Julia Semb.

Tre styrelsemedlemmar med erfarenhet
För att göra det behöver man hjälp, men man valde inte att söka kapital i första hand, utan kunskap, kontakter och erfarenhet. Där kommer nytillskotten i styrelsen in. Man satte igång en sökning med mål om att "kanske hitta någon" som skulle vilja ta sig an uppdraget.

Läs också: Risk för metall i danska tillverkarens godis

Några Linkedin-poster senare stod man dock med 15 kandidater, där flertalet hade starka kopplingar till livsmedelsbranschen.

Till slut föll valet på tre personer med lite blandade kompetenser och bakgrunder: Thérèse Lundquist (fram tills nyligen head of content hos Bergendahls), Henrik Nell (tidigare affärsenhetschef inom Orkla Confectionery and snacks) samt Patrik Hermansson (krögare och Ica-handlare med 35 års erfarenhet inom Ica. Eller som Julia uttrycker det: ”han är uppväxt som Ica-handlare, till och med hans pappa var Ica-handlare”).

– Med hjälp av dessa tre personer har ett litet företag som vi ganska goda förutsättningar att komma in i branschen. Vi har ett viktigt möte med Bergendahls i veckan som vi fick tack vare våra nya kontakter. Det är sådana exempel som visar hur värdefullt detta är.

Det kan innebära en avskärmning att specifikt klassa sig som ett vegangodis, hur tänker ni där?

– Det är lite strategiskt. Ec-go ska vara experter på området och alla veganer ska komma till oss. När vi sedan kommit in, då kan vi bredda oss. Men för att positionera sig initialt är det som vegangodis.

Hur är det med er producent – står de redo om det blir en uppskalning framöver?

– Vi vet att vår leverantör har andra samarbetspartners i Skandinavien och de ser en ökning överlag. De är beredda, så det kommer inte vara något problem alls.

Så ert mål är det närmsta fönstret, sen siktar ni mot Europa?

– Inom tre år finns vi internationellt. Då finns vi i Berlin, Paris, London – storstäderna. Då är vi ett urbant veganmärke för millennials, säger Julia Semb.
Mer om: Ec-go | godis | veganskt


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ny hos Poppels

Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Granskning: Sänkt moms på livsmedel inte effektivt

Den sänkning av moms på livsmedel som gjordes 1996 har inte varit kostnadseffektiv, bedömer Riksrevisionen.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nötter återkallas i nytt mögellarm

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Färdiglagat à la Operakällaren igen

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Coop uppmanar – med lukt av gammal mjölk

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Hemköp hakar på påstrend

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker använder sig av tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Originalbagarn i konkurs efter extremsommaren

Tre produktionsställen berörs när EMV-bageriet går i konkurs – den varma sommaren nämns som största orsaken.

Zoégas lägger till medgrundare – efter 132 år

Med en ursäkt lägger Zoégas till en grundare i företagets historia – Carlos Zoéga hade mer hjälp av sin fru Maria än vad man tidigare trott.

På nytt jobb
Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

City gross återkallar nötter

Han ska representera Arla Sverige

"Havet utnyttjas dåligt som skafferi"

1

Vi kommer att skruva ner i framtiden

LRF:s vd går efter tio år

Sex trender som säljer

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

H&M tar över gamla Coop

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coop hjälper nyanlända

Så mycket måste köttpriset höjas

Nytt flingföretag vill ta in miljoner

Kryddmix återkallas

Se alla Företagens egna nyheter

TESAB-företag hjälper Delicato att installera miljövänlig processkyla

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nyhet!

Scanautomatic 2018

Möt Pilz på Scanautomatic mässan 2018 i Göteborg: Monter nr: B05:32

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Synglas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

Lagafors skeppar produkter till USA – samarbetet med den amerikanska partnern börjar ge resultat

Som handen i handsken

IMA dairy food HAMBA

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

Besök TENTE på mässa i Tammerfors, Finland

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

IO-Link-konverter för RS232-apparater

Constructor lanserar appen RackCheck

Micro870 PLC system

Mirit Glas erbjudar härdat glas är en stark lösning

AxFlow AB och Pichano Husum AB ingår samarbetsavtal för Nash pumpservice i Sverige

IMA dairy food BENHIL

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Lund 12...

Hinkar

Besök os på ScanPack 2018 i Oktober

SSI Schäfer levererar automationslösning år PostNord/Stadium

Industrikamera

Sänd till en kollega

0.749