23948sdkhjf

Brittiskt genombrott för Food for progress

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nu tas tre Oumph-produkter in hos hundratals butiker i Storbritanniens största dagligvarukedja.

Food for progress har sedan tidigare lanserats på den brittiska marknaden, när man debuterade hos Whole foods tio brittiska butiker i september förra året. Lanseringen som sker under måndagen är betydligt större – då handlar det nämligen om Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja. Nu kommer tre produkter under varumärket Oumph att finnas i 379 av kedjans drygt 3 400 butiker i landet.

Att man kom in så pass snabbt som man gjorde hos jättekedjan hör inte till vanligheterna.

– Vi kom in på Tesco från en ovanlig ingång – vi uppmärksammades av toppledningen, som såg till att skapa rätt möten. Gaterna var egentligen stängda för att lansera så här snabbt, säger Anna-Kajsa Lidell, medgrundare av Food for progress, till Food Supply.

Lanseringen sker alltså i en mindre del av kedjans butiker, men det viktiga är snarare vilka butiker det handlar om.

– Av de 379 butiker vi kommer in i omfattar det mer än 50 procent av deras större butiker. Just nu är vi i frysdisken och det är mer en produkt att ta hem att laga, så därför är den inte lämpad i många av de småbutikerna som finns. Här finns väldigt spännande samarbeten på gång, där vi hoppas att vi ska expandera ut i ”ready to eat”-segmenten, säger Anna-Kajsa Lidell.

Vad betyder det här för er?

– Det ska bli oerhört spännande att se om vi kan åstadkomma samma inflöde i de växtbaserade segmenten som vi gjorde i Skandinavien. Det är en stor marknad och om vi lyckas få en kategoritillväxt på samma sätt som vi gjorde första året i Sverige, där Oumph stod för 24 procent av tillväxten i kategorin, då är det helt plötsligt riktigt spännande saker som händer.

Till en början lanseras tre produkter och beroende på hur det går så har bolaget fått signaler om att det kan det bli aktuellt att expandera med fler produkter. Vad gäller produktionskapaciteten finns det oavsett mycket utrymme kvar, och man behöver enligt Anna-Kajsa Lidell komma upp i ”rejält många ton” innan man behöver tänka på anläggningar i andra länder.

– Än tickar Stora Levene (fabriken i Västsverige där Oump tillverkas, red. anm.) och kan expandera rejält, säger Anna-Kajsa Lidell, och tillägger att man exempelvis ännu inte har treskift.

Öppnar för vidare lanseringar
Tesco har även kedjor i andra länder, vilket i teorin skulle kunna öppna upp för vidare lanseringar den vägen. Bland de europeiska länder där man finns etablerade tillhör Polen, Ungern och Tjeckien till de med flest butiker, där antalen ligger mellan 200-400.

– Man kan säga så här, om de stora jättarna tycker att något är riktigt bra, då har de som grundprincip att försöka sprida det på alla de marknader där de ser en potential.

I samband med lanseringen hos Tesco tar bolaget även plats i kedjans inkubatorprogram, som skapats för att hitta intressanta, mindre bolag som man vill ha kunskapsutbyten med. Det tror Anna-Kajsa Lidell innebär att man öppnar dörren för att arbeta mer gränsöverskridande mellan kedjans varumärken och externa varumärken.

– När man skapar kontaktytor som inkubatorn får man helt plötsligt möjlighet att göra det nya tillsammans. Det bäddar verkligen för att co-creation på riktigt ska kunna ske, där man delar risk, möjligheter och resurser.

Kan man kalla det här ett genombrott?

– Ja, absolut. Det är ett genombrott på så sätt att vi lyckats tränga igenom alla lager för att nå konsumenten på marknaden. Nu väntar vi med spänning på konsumenternas reaktioner, säger Anna-Kajsa Lidell.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Max byter kaffeleverantör

Efter 113 år – familjeägt rökeri i konkurs

Fortsatta brister i livsmedelskontrollen

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Maersks och Carlsbergs tidigare vd ny ordförande på Unilever

USA:s största mjölkproducent ansöker om konkursskydd

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Så hamnade matavfallet i fokus

Förpackningen står för största klimatpåverkan

Rootfruit säkrar miljonavtal

Heineken ratar plasten

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Efter 20 år i Sverige – Bodystore till Norge

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Storpack för ägg helt utan plast

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Nu kommer Coca-Colas hallon

Sjöstrand Coffee ökade intäkterna

Mängden livsmedelsgodkänd återanvänd plast ökar

Nu ska europeiska varumärken skyddas i Kina

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Miljoner utlyses för att utveckla svensk matkultur

Oatly tar in miljoner i – främst från bryggeri

Impossible Foods ska sälja "fläsk" till Kina

De ska skapa direktkanal mellan jordbrukare och konsument

Så hållbara är branschens börsbolag

HK Scan ska bredda utbudet

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

Simris Alg: "Vd saknar krismedvetenhet"

Greenfoodföretag i samarbete med veganosttillverkare

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Se alla Företagens egna nyheter

Fatpump i hygieniskt utförande

Utveckla ert ledningssystem - Webbinarium 6 december

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Floatglas – Materialet som används överallt

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

KIPP ställer ut på Elmia Subcontractor 12-15/11

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Adsorptionstork för livsmedel- samt läkemedelsindustrin

Hydoscands SlangExpress växer i Göteborg

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Lasersvetsning av plast

Industrimässa i Arena Arctica

Ny koncernchef i Hydroscand Group

Lagafors representeras på Cibus Tec i Italien

Kipp pratar om LONG-LOK

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Blyglas för industriell och medicinsk användning

Ny kakförpackning som blivit återvinningsbar

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

Sänd till en kollega

0.169