Brittiskt genombrott för Food for progress

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nu tas tre Oumph-produkter in hos hundratals butiker i Storbritanniens största dagligvarukedja.

Food for progress har sedan tidigare lanserats på den brittiska marknaden, när man debuterade hos Whole foods tio brittiska butiker i september förra året. Lanseringen som sker under måndagen är betydligt större – då handlar det nämligen om Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja. Nu kommer tre produkter under varumärket Oumph att finnas i 379 av kedjans drygt 3 400 butiker i landet.

Att man kom in så pass snabbt som man gjorde hos jättekedjan hör inte till vanligheterna.

– Vi kom in på Tesco från en ovanlig ingång – vi uppmärksammades av toppledningen, som såg till att skapa rätt möten. Gaterna var egentligen stängda för att lansera så här snabbt, säger Anna-Kajsa Lidell, medgrundare av Food for progress, till Food Supply.

Lanseringen sker alltså i en mindre del av kedjans butiker, men det viktiga är snarare vilka butiker det handlar om.

– Av de 379 butiker vi kommer in i omfattar det mer än 50 procent av deras större butiker. Just nu är vi i frysdisken och det är mer en produkt att ta hem att laga, så därför är den inte lämpad i många av de småbutikerna som finns. Här finns väldigt spännande samarbeten på gång, där vi hoppas att vi ska expandera ut i ”ready to eat”-segmenten, säger Anna-Kajsa Lidell.

Vad betyder det här för er?

– Det ska bli oerhört spännande att se om vi kan åstadkomma samma inflöde i de växtbaserade segmenten som vi gjorde i Skandinavien. Det är en stor marknad och om vi lyckas få en kategoritillväxt på samma sätt som vi gjorde första året i Sverige, där Oumph stod för 24 procent av tillväxten i kategorin, då är det helt plötsligt riktigt spännande saker som händer.

Till en början lanseras tre produkter och beroende på hur det går så har bolaget fått signaler om att det kan det bli aktuellt att expandera med fler produkter. Vad gäller produktionskapaciteten finns det oavsett mycket utrymme kvar, och man behöver enligt Anna-Kajsa Lidell komma upp i ”rejält många ton” innan man behöver tänka på anläggningar i andra länder.

– Än tickar Stora Levene (fabriken i Västsverige där Oump tillverkas, red. anm.) och kan expandera rejält, säger Anna-Kajsa Lidell, och tillägger att man exempelvis ännu inte har treskift.

Öppnar för vidare lanseringar
Tesco har även kedjor i andra länder, vilket i teorin skulle kunna öppna upp för vidare lanseringar den vägen. Bland de europeiska länder där man finns etablerade tillhör Polen, Ungern och Tjeckien till de med flest butiker, där antalen ligger mellan 200-400.

– Man kan säga så här, om de stora jättarna tycker att något är riktigt bra, då har de som grundprincip att försöka sprida det på alla de marknader där de ser en potential.

I samband med lanseringen hos Tesco tar bolaget även plats i kedjans inkubatorprogram, som skapats för att hitta intressanta, mindre bolag som man vill ha kunskapsutbyten med. Det tror Anna-Kajsa Lidell innebär att man öppnar dörren för att arbeta mer gränsöverskridande mellan kedjans varumärken och externa varumärken.

– När man skapar kontaktytor som inkubatorn får man helt plötsligt möjlighet att göra det nya tillsammans. Det bäddar verkligen för att co-creation på riktigt ska kunna ske, där man delar risk, möjligheter och resurser.

Kan man kalla det här ett genombrott?

– Ja, absolut. Det är ett genombrott på så sätt att vi lyckats tränga igenom alla lager för att nå konsumenten på marknaden. Nu väntar vi med spänning på konsumenternas reaktioner, säger Anna-Kajsa Lidell.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Nya riktlinjer för alkoholreklam

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Fyra nya till Organic Sweden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Axfood och Lidl naggar på Coop

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Di Luca kungligt prisad

Zeta-grundaren om näringslivsmedaljen: "Lite av kronan på mitt livsverk"

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.

På nytt jobb
Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Investering ska ge nytt liv åt spillbröd

Blekinge-bageriet brottades med tonvis av överblivet bröd – genom miljoninvestering ska det nu bli till ny produkt.

Destilleriet får tillstånd för att dubbla

På nytt jobb
Hero möblerar om i Semper

Sempers vd går vidare mot nya uppdrag hos ägarkoncernen – nya vd:n hämtas in från tyska livsmedelsföretaget Schwartauer Werke.

Förslag: Så kan sanktionerna för livsmedelsbrott se ut

Efter riksdagens beslut om ändring i livsmedelslagen har Livsmedelsverket nu tagit fram förslag på utformning av sanktionsavgifter.

Svegro fortsätter papperssatsning

Myndighetens varning: Släng inte chark i naturen

Utländska charkvaror kan sprida sjukdomen afrikansk svinpest. "Mycket stort hot mot svenska grisar och vildsvin", konstaterar Jordbruksverket.

Partnerskap i proteinets tecken

Bergfalk och Co sammanstrålar med Johan i Hallen för distribution av kött och fisk till restauranger – bildar ny koncern tillsammans.

Portal ska förenkla myndighetskontakter

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Bull Salicath ApS

Sänd till en kollega

0.206