23948sdkhjf

Brittiskt genombrott för Food for progress

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nu tas tre Oumph-produkter in hos hundratals butiker i Storbritanniens största dagligvarukedja.

Food for progress har sedan tidigare lanserats på den brittiska marknaden, när man debuterade hos Whole foods tio brittiska butiker i september förra året. Lanseringen som sker under måndagen är betydligt större – då handlar det nämligen om Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja. Nu kommer tre produkter under varumärket Oumph att finnas i 379 av kedjans drygt 3 400 butiker i landet.

Att man kom in så pass snabbt som man gjorde hos jättekedjan hör inte till vanligheterna.

– Vi kom in på Tesco från en ovanlig ingång – vi uppmärksammades av toppledningen, som såg till att skapa rätt möten. Gaterna var egentligen stängda för att lansera så här snabbt, säger Anna-Kajsa Lidell, medgrundare av Food for progress, till Food Supply.

Lanseringen sker alltså i en mindre del av kedjans butiker, men det viktiga är snarare vilka butiker det handlar om.

– Av de 379 butiker vi kommer in i omfattar det mer än 50 procent av deras större butiker. Just nu är vi i frysdisken och det är mer en produkt att ta hem att laga, så därför är den inte lämpad i många av de småbutikerna som finns. Här finns väldigt spännande samarbeten på gång, där vi hoppas att vi ska expandera ut i ”ready to eat”-segmenten, säger Anna-Kajsa Lidell.

Vad betyder det här för er?

– Det ska bli oerhört spännande att se om vi kan åstadkomma samma inflöde i de växtbaserade segmenten som vi gjorde i Skandinavien. Det är en stor marknad och om vi lyckas få en kategoritillväxt på samma sätt som vi gjorde första året i Sverige, där Oumph stod för 24 procent av tillväxten i kategorin, då är det helt plötsligt riktigt spännande saker som händer.

Till en början lanseras tre produkter och beroende på hur det går så har bolaget fått signaler om att det kan det bli aktuellt att expandera med fler produkter. Vad gäller produktionskapaciteten finns det oavsett mycket utrymme kvar, och man behöver enligt Anna-Kajsa Lidell komma upp i ”rejält många ton” innan man behöver tänka på anläggningar i andra länder.

– Än tickar Stora Levene (fabriken i Västsverige där Oump tillverkas, red. anm.) och kan expandera rejält, säger Anna-Kajsa Lidell, och tillägger att man exempelvis ännu inte har treskift.

Öppnar för vidare lanseringar
Tesco har även kedjor i andra länder, vilket i teorin skulle kunna öppna upp för vidare lanseringar den vägen. Bland de europeiska länder där man finns etablerade tillhör Polen, Ungern och Tjeckien till de med flest butiker, där antalen ligger mellan 200-400.

– Man kan säga så här, om de stora jättarna tycker att något är riktigt bra, då har de som grundprincip att försöka sprida det på alla de marknader där de ser en potential.

I samband med lanseringen hos Tesco tar bolaget även plats i kedjans inkubatorprogram, som skapats för att hitta intressanta, mindre bolag som man vill ha kunskapsutbyten med. Det tror Anna-Kajsa Lidell innebär att man öppnar dörren för att arbeta mer gränsöverskridande mellan kedjans varumärken och externa varumärken.

– När man skapar kontaktytor som inkubatorn får man helt plötsligt möjlighet att göra det nya tillsammans. Det bäddar verkligen för att co-creation på riktigt ska kunna ske, där man delar risk, möjligheter och resurser.

Kan man kalla det här ett genombrott?

– Ja, absolut. Det är ett genombrott på så sätt att vi lyckats tränga igenom alla lager för att nå konsumenten på marknaden. Nu väntar vi med spänning på konsumenternas reaktioner, säger Anna-Kajsa Lidell.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu öppnar Ölands första nätmathandel

Han är ny vd på Sales Support

Ny kommunikationsdirektör för Fazer Food Services Sverige

Tillträder tjänsten i januari.

Arvid Nordquist planerar nytt kafferosteri – kan ge 200 nya jobb

Rosteriet placeras i Järfälla.

Veganexpert granskar utbudet i butikerna

Food Supplys systersajt Fri Köpenskap och bloggaren Gustav Johansson jämför utbudet i fyra butiker.

Coop återkallar skinka – kan innehålla listeriabakterier

Konsumenterna uppmanas lämna köpta produkter i butik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Gateau öppnar pop-up butiker i H&M HOME:s nya konceptbutiker

"Ett spännande samarbete"

Liten handlare blev superföretagare

Så blev Handlar'n i Ursvik en av två på årets superföretagarlista.

Kavlis medarbetare delar ut miljonbelopp till välgörenhet

Köttfärs återkallas – kan innehålla salmonella

Återkallelsen gäller sju produkter.

Så rankas leverantörerna

Matsmart retirerar från Norge

Matverk Närke 2019 vanns av sBread

"När svinn blir win och botten blir toppen"

Felix Risgröt senast ut med märkningen Från Sverige

Märkningen gör det lättare för konsumenter att hitta produkter med svenska mervärden.

Ny vd för Svenskt kött

Tillträder sin post i januari.

Delicato byter säljbolag

Hon tar plats i Löfbergs styrelse

"Ett spännande uppdrag"

Målet är 70 % inblandning av rPET

Svensk, vegansk produkt vann pris på internationell matmässa

Har bland annat lanserats som marinerad burgare.

Klassikerna dominerar på svenska julbord

Vegansk julmat populär bland yngre och fortfarande få som beställer julmaten via matkasse.

Arla kammar hem årets konsumentkampanj

Vann juryns hjärtan.

Sabis öppnar Stockholms-butik

Saluhallskänsla ligger i fokus när dörrarna slås upp i helgen.

Ernsts alkoholfria glögg dras tillbaka – kan explodera

"Vi beklagar givetvis djupt det inträffade"

Matleveranstjänst till Malmö

Saffran hamnar på kryddhyllan

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Student öppnar obemannad butik

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Här är årets bästa matböcker

Orkla lägger bud på Kotipizza

Svenska Lantchips tillverkar världens miljösnällaste chips

Vd-skifte på Martin & Servera

Rootfruit flaggar för förlust

Fortsatt förlust för Simris Alg

Se alla Företagens egna nyheter

IMA DAIRY & FOOD Erca är förhandlad av Bull Salicath ApS

Trevlig helg

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av Artificiell Intelligens

ebm-papst tar GreenTech till en ny nivå och lanserar GreenIntelligence

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör och glasstavar

Bull Salicath ApS

Julkalender SSI Schäfer

SSI Schäfer Julkalender 2018

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Naturliga "clean label" färger och extrakt för drycker

Carlsson & Möller AB

Universal koppling till IO-Link

Enkel och praktisk IO-Linklösning

Spara energi för en halv miljon kronor per år

Frystorkad avokadopulver - lätt, hälsosamt och minimalt svinn

Biggans såser fylls med komplett fyllningslinje från Christian Berner

Program för fläktval och beräkningsfunktion underlättar för både OEM-företag och installatörer

Trioplast - WE ARE #4

EC-lågenergifläktar på ExpoKyla i Malmö och Helsingborg

Mirit Glas leverar säkerhetsglas – glas for beskyttelse

IMA DAIRY & FOOD Hassia är förhandlad av Bull Salicath ApS

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örebro ...

Limagrain lanserar CereClean - "clean label" konserveringsmedel för bröd

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullare och slang

Sänd till en kollega

0.227