Skiftande trender gav mediokert år

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Svenska premiumprodukter får ge mer plats åt vegetariskt, mellanpris och hälsosamt när Livsmedelsföretagen summerar senaste årets utveckling.

När Livsmedelsföretagen summerar fjärde kvartalet för sina medlemsföretag kallar man det ett "svagt avslut på mediokert år".

För nästan en tredjedel av företagen visade sig fjolårets fjärde kvartal bli sämre än väntat, medan bara 5 procent sålde över förväntan. Sammanlagt innebär det en marginell volymökning.

Samtidigt ökade dock exporten betydligt mer i värde än under 2016. Den värdemässiga ökningen för hela året slutade på 7,4 procent, vilket motsvarar ökade volymer med mellan 2-4 procent.

Enligt Livsmedelsföretagen är delar av förklaringen till ett sämre år än väntat bland annat att dagligvaruhandelns försäljning inte imponerade – tillväxten i volym landade på +0,6 procent. Men man ser också skiftande konsumenttrender som en annan orsak.

Vegetariskt och hälsosamt tar mark
Bland annat visar statistiken att svenskproducerat och premiumvaror fortfarande är viktiga, men inte helt så viktiga som innan.

"Årets trendspaning och kategoriutveckling visar tydligt på ett avtagande intresse för det svenska och det lite exklusivare", skriver man i konjunkturbrevet.

Läs också: Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Istället har vegetariska och hälsosamma produkter tagit in allt mer mark på svenskt och premiumprodukters försprång. Hela 28 procent av medlemsföretagen satte vegetariskt som hetaste trenden under förra året, jämfört med 7 procent under 2016.

Hälsosamma alternativ hamnade på 22 procent, medan EMV går in som det mest valda andravalet – här satte 31 procent kategorin som den näst hetaste.

Tydlig tillväxt för mellanpris
Trendskiftet från premiumprodukter som en av de hetaste syns också tydligt i försäljningsutvecklingen under förra året, skriver Livsmedelsföretagen:

Läs också: Matkasseföretag slopar köttet

"(...) de senaste tre årens förstärkta trend mot ökad premiumförsäljning tycks ha nått vägs ände. Faktum är att hela 24 procent av företagen angav att de tappade mycket av sin försäljning inom just detta prissegment medan motsvarande siffra 2016 begränsade sig till 1 procent."

Även om premium visade upp en positiv rörelse totalt var det mellanprissegmentet som visade tydligast tillväxt, medan lågprissegmentet låg kvar på ungefär samma nivåer.

För att se hela rapporten från Livsmedelsföretagen, klicka här.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ny hos Poppels

Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Granskning: Sänkt moms på livsmedel inte effektivt

Den sänkning av moms på livsmedel som gjordes 1996 har inte varit kostnadseffektiv, bedömer Riksrevisionen.

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Nötter återkallas i nytt mögellarm

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Årets glögg släpps idag

Färdiglagat à la Operakällaren igen

Coop uppmanar – med lukt av gammal mjölk

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Oumph till Pizza Hut

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker använder sig av tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Hemköp hakar på påstrend

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Originalbagarn i konkurs efter extremsommaren

Tre produktionsställen berörs när EMV-bageriet går i konkurs – den varma sommaren nämns som största orsaken.

Zoégas lägger till medgrundare – efter 132 år

Med en ursäkt lägger Zoégas till en grundare i företagets historia – Carlos Zoéga hade mer hjälp av sin fru Maria än vad man tidigare trott.

City gross återkallar nötter

På nytt jobb
Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Han ska representera Arla Sverige

"Havet utnyttjas dåligt som skafferi"

1

Vi kommer att skruva ner i framtiden

LRF:s vd går efter tio år

Sex trender som säljer

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

H&M tar över gamla Coop

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coop hjälper nyanlända

Så mycket måste köttpriset höjas

Nytt flingföretag vill ta in miljoner

Kryddmix återkallas

Se alla Företagens egna nyheter

TESAB-företag hjälper Delicato att installera miljövänlig processkyla

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nyhet!

Scanautomatic 2018

Möt Pilz på Scanautomatic mässan 2018 i Göteborg: Monter nr: B05:32

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Synglas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

Lagafors skeppar produkter till USA – samarbetet med den amerikanska partnern börjar ge resultat

Som handen i handsken

IMA dairy food HAMBA

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

Besök TENTE på mässa i Tammerfors, Finland

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

IO-Link-konverter för RS232-apparater

Constructor lanserar appen RackCheck

Micro870 PLC system

Mirit Glas erbjudar härdat glas är en stark lösning

AxFlow AB och Pichano Husum AB ingår samarbetsavtal för Nash pumpservice i Sverige

IMA dairy food BENHIL

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Lund 12...

Hinkar

Besök os på ScanPack 2018 i Oktober

SSI Schäfer levererar automationslösning år PostNord/Stadium

Industrikamera

Sänd till en kollega

0.262