23948sdkhjf

Skiftande trender gav mediokert år

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Svenska premiumprodukter får ge mer plats åt vegetariskt, mellanpris och hälsosamt när Livsmedelsföretagen summerar senaste årets utveckling.

När Livsmedelsföretagen summerar fjärde kvartalet för sina medlemsföretag kallar man det ett "svagt avslut på mediokert år".

För nästan en tredjedel av företagen visade sig fjolårets fjärde kvartal bli sämre än väntat, medan bara 5 procent sålde över förväntan. Sammanlagt innebär det en marginell volymökning.

Samtidigt ökade dock exporten betydligt mer i värde än under 2016. Den värdemässiga ökningen för hela året slutade på 7,4 procent, vilket motsvarar ökade volymer med mellan 2-4 procent.

Enligt Livsmedelsföretagen är delar av förklaringen till ett sämre år än väntat bland annat att dagligvaruhandelns försäljning inte imponerade – tillväxten i volym landade på +0,6 procent. Men man ser också skiftande konsumenttrender som en annan orsak.

Vegetariskt och hälsosamt tar mark
Bland annat visar statistiken att svenskproducerat och premiumvaror fortfarande är viktiga, men inte helt så viktiga som innan.

"Årets trendspaning och kategoriutveckling visar tydligt på ett avtagande intresse för det svenska och det lite exklusivare", skriver man i konjunkturbrevet.

Läs också: Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Istället har vegetariska och hälsosamma produkter tagit in allt mer mark på svenskt och premiumprodukters försprång. Hela 28 procent av medlemsföretagen satte vegetariskt som hetaste trenden under förra året, jämfört med 7 procent under 2016.

Hälsosamma alternativ hamnade på 22 procent, medan EMV går in som det mest valda andravalet – här satte 31 procent kategorin som den näst hetaste.

Tydlig tillväxt för mellanpris
Trendskiftet från premiumprodukter som en av de hetaste syns också tydligt i försäljningsutvecklingen under förra året, skriver Livsmedelsföretagen:

Läs också: Vegme med två nya korvar

"(...) de senaste tre årens förstärkta trend mot ökad premiumförsäljning tycks ha nått vägs ände. Faktum är att hela 24 procent av företagen angav att de tappade mycket av sin försäljning inom just detta prissegment medan motsvarande siffra 2016 begränsade sig till 1 procent."

Även om premium visade upp en positiv rörelse totalt var det mellanprissegmentet som visade tydligast tillväxt, medan lågprissegmentet låg kvar på ungefär samma nivåer.

För att se hela rapporten från Livsmedelsföretagen, klicka här.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Bayn säkrar miljoner från Vinnova

Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Förpackningsföretag ställer om på grund av virusepedemin

Grönsaksodlare drabbas av corona

Pack Point Nordic blir livesänt

Pack Point Nordic kommer att kunna genomföras som webinar.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Regeringen presenterar krispaket för småföretag

Nu presenterar regeringen ytterligare åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet.

Pändy har säkrat tre internationella distributionsavtal

Det råder ingen jästbrist

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Viruset kan överleva i dagar på förpackningar

Fler vodkaproducenter gör handsprit

Melanders group i rekonstruktion

Koncernen där Melanders fisk, Edsbacka Wärdshus, Konstnärsbaren och Ulla Winbladh ingår har tappat 90 procent av intäkterna.

Stor köttleverantör i konkurs

Stockholmsföretag med 35 anställda och miljonomsättning på obestånd.

Svagt uppåt för Atria

64 miljoner till forskning om hållbart livsmedelssystem

Hon går från Martin & Servera till Ica

Säljarna rycker ut och plockar varor

Så kan mer matsvinn och restprodukter bli foder

När det gäller svinnet i livsmedelskedjan i Sverige så slängs den mesta maten i hemmen.

Stor variation i oro mellan producenterna

De här branscherna är mest pessimistiska.

Paradiset i konkurs

2

LRF erbjuder 8 000 jobb under krisen

Cloetta drar tillbaka utdelning – tappar lösviktskontrakt

2

De lanserar frysta fiskköttbullar

Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

På nytt jobb
Ny CMO på Paulig

Bayn dubblade försäljningen

Absolut tillverkar desinficeringssprit

Gateau säger upp 85 provanställda

Barnmat i Tetra Recart

Eatgood tecknar avtal i USA

Axel Johnson satsar på lupinprotein

Lantmännens Gogreen lanserar mathandel

Livsmedelsföretagens åtgärdslista till regeringen

Se alla Företagens egna nyheter

KIPP Scandinavia AB

PRO-CONSULT hjälper sjukhus att bli av med sitt avfall.

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Fiskodling med vakuum från Busch Vacuum Solutions

151 MP Area Scan camera

Magneter köper ni hos Larko Magnet A/S

Se över ert reservdelslager

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Träffa AxFlow digitalt!

Kapacitiva smarta nivåsensorer - nu också med IO-Link!

PRO-CONSULT går över gränser för att hålla produktionen igån

Fatpump i hygieniskt utförande

Busch Vacuum Solutions

Magnetiska lösningar från Larko Magnet

Energieffektiv produktion med centralvakuum

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Svensktillverkad kanalplast för snabb leverans

Skydda din verksamhet!

Optisk identifiering – effektivt och smidigt!

RFID - till vilken nytta?

PRO-CONSULT fortsätter där andra ger upp

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Oberoende tester visar toppresultat

Stor energibesparing med centralvakuum i förpackningsprocess

Spårbarhet i mat- och dryckesindustrin är ett måste!

Sänd till en kollega

0.172