Fortsatt röda siffror för grön kedja

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Ekokedjan Paradisets tre butiker i Stockholmsområdet fortsätter att visa röda siffror.

Störst är förlusten i Nackabutiken, som under fjolårets första åtta månader gick 10,2 miljoner back.

De sammanlagda förlusterna i de tre butiksbolagen och moderbolaget, Sveriges godaste matmarknad AB, uppgår till drygt 28 miljoner efter finansiella poster under perioden 1 januari – 31 augusti 2017.

Gick back
Butiken på Norrmalm gick under perioden back med 5,5 miljoner och i Södermalmsbutiken var förlusten 6,4 miljoner.
Butiken i Nacka öppnade den 25 januari i fjol, och under drygt sju månader omsatte den 24,6 miljoner kronor.

Tog "stor kraft"
I årsredovisningen för moderbolaget heter det att nyetableringen ”tog stor kraft av organisationen”.

”Ett kostnadsarbete genomfördes internt under året vilket minskade personalkostnaderna till rätt nivåer”, skriver bland andra vd:n Johannes Cullberg.

Omsatte 91,5 miljoner
Omsättningen i de tre butiksbolagen var under de åtta månaderna sammanlagt 91,5 miljoner kronor, och störst försäljning redovisas i Södermalmsbutiken (37,3 miljoner kronor) följd av Norrmalmsbutiken (29,6 miljoner kronor).

För moderbolaget redovisas ingen omsättning alls. Där redovisas däremot en förlust på 6,2 kronor efter finansiella poster under fjolårets åtta första månader. Det kan jämföras med den redovisade förlusten på 19,9 miljoner kronor för helåret 2016.

Paradiset har nyligen berättat att kedjan i höst ska öppna en fjärde butik. Etableringen sker i Täby Centrum.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys på vegomarsch

Slakteri riskerar vite

Teföretag måste backa upp "Super"-namnet

Forskare och fiskare oense om dyrbara fisket

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Ny hos Poppels

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Granskning: Sänkt moms på livsmedel inte effektivt

Den sänkning av moms på livsmedel som gjordes 1996 har inte varit kostnadseffektiv, bedömer Riksrevisionen.

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Nötter återkallas i nytt mögellarm

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Coop uppmanar – med lukt av gammal mjölk

Årets glögg släpps idag

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Färdiglagat à la Operakällaren igen

Oumph till Pizza Hut

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker använder sig av tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Hemköp hakar på påstrend

Han ska representera Arla Sverige

"Havet utnyttjas dåligt som skafferi"

1

Vi kommer att skruva ner i framtiden

LRF:s vd går efter tio år

Sex trender som säljer

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

H&M tar över gamla Coop

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coop hjälper nyanlända

Så mycket måste köttpriset höjas

Nytt flingföretag vill ta in miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Svenska Pump ställer på Scanpack i monter B05:72.

Floatglas från Mirit Glas – Materialet som brukas överallt

AF Packaging Solutions

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

TESAB-företag hjälper Delicato att installera miljövänlig processkyla

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nyhet!

Scanautomatic 2018

Möt Pilz på Scanautomatic mässan 2018 i Göteborg: Monter nr: B05:32

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Synglas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

Lagafors skeppar produkter till USA – samarbetet med den amerikanska partnern börjar ge resultat

Som handen i handsken

IMA dairy food HAMBA

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

Besök TENTE på mässa i Tammerfors, Finland

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

IO-Link-konverter för RS232-apparater

Constructor lanserar appen RackCheck

Micro870 PLC system

Mirit Glas erbjudar härdat glas är en stark lösning

AxFlow AB och Pichano Husum AB ingår samarbetsavtal för Nash pumpservice i ...

IMA dairy food BENHIL

Sänd till en kollega

0.232