23948sdkhjf

Kiviks musteri i förändring – säger upp fyra

En rad förändringar pågår inom verksamheten i Kiviks musteri, som tvingas till nedskärningar i personalstyrkan. Förhoppningen är att man i framtiden ska bli mer lönsamma och stabila.
Kiviks musteri säger upp personal – totalt fyra personer får lämna. Anledningen är enligt företaget främst att man är inne i en organisationsutveckling, där nya arbetssätt lett till att man helt enkelt är för många i personalstyrkan på totalt 200 personer. De som sägs upp har inte kunnat omplaceras till nya tjänster, förklarar vd:n.

– Omsorgen om våra medarbetare är alltid prioriterad och att lämna negativa besked till kolleger är bland det värsta man kan tvingas till som chef, men den nödvändiga förändringsprocess vi befinner oss i gör att vi tyvärr tvingats avveckla några tjänster för att få till rätt effektivitet och därmed möjlighet till en lönsamhet som ger oss rätt förutsättningar att fortsätta ligga i framkant av vår del av livsmedelsmarknaden, säger Kiviks musteris vd Thomas Jensen i ett uttalande.

De förändringar som vd:n pekar på är att man bland annat flyttar in i ett nytt centrallager i Kristianstad, samtidigt som man frigjort ytor i Kivik då syltproduktionen lagts ut på en svensk underleverantör. Det i sin tur gör att man flyttar tappningslinjer från Kalmar till Kivik.

Genom dessa förändringar, tillsammans med utveckling av arbetssätt och organisation, hoppas man kunna bli mer effektiva till en lägre kostnad. Samtidigt ser man att de behövs för att kunna möta både efterfrågan och konkurrenter.

Att vädret i fjol medförde usla skördar både för äppelodlare i Skåne och europeiska leverantörer av till exempel jordgubbar och vindruvor och därmed ökade råvarukostnaderna för musteriet, är också något som påverkat och kommer fortsätta vara en nagel i ögat under 2018. Med förändringarna i gång siktar vd:n nu mot att nästa år ska vara mer stabilt för företaget.

– Vi märker av ett stort intresse för våra varor och hur vi tänker kring traditioner och en varsam utveckling av Kivik och Österlen, men måste samtidigt stå på tå för att möta förändringar på marknaden i form av nya konsumentbehov, ökande konkurrens och krav från dem som säljer våra varor att de skall ligga rätt i pris, säger Thomas Jensen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063