23948sdkhjf

Ölmärke gör comeback – efter 56 år

Trelleborgs bryggeri stängde 1962. Nu återupplivas varumärket med en ny ölsort.
Senast Trelleborgs bryggeri var aktuella var på 1960-talet, och sedan bryggeriet stängde ner 1962 har det inte kommit några nyheter under varumärket – fram tills nu.

Entreprenören Fredrik Davidsson som står bakom nysatsningen blev intresserad av märket tack vare det gamla bryggeriets lokaler. Drömmen var att själv få brygga i lokalerna, något som blev omöjligt i och med att bryggeriet revs 2016.

– Men jag har under en lång tid varit intresserad av varumärket Trelleborgs Bryggeri. Jag har kollat upp statusen på det varje år och nu blev det ledigt. Då bestämde jag mig för att slå till och verkligen satsa på det här, säger Fredrik Davidsson till nyhetssajten 24Trelleborg .

I helgen släpptes den första nya sorten från märket på över 50 år, den här gången med hjälp av lokala Hönsinge Hantwerksbryggeri. Comeback-ölen blev en folkölspilsner, som gjorts med det gamla bryggeriets öl som förebild – enligt Fredrik Davidsson har äldre provsmakare också intygat att den smakar som den öl som en gång bryggdes av Trelleborgs bryggeri.

Ölen finns idag bland annat på lokala restauranger och i en butik i köpcentrumet Entré. Men någon direkt kassako förväntar man sig inte

– Jag satsar långsiktigt på det här. Det är otroligt små marginaler och jag räknar med att det kan ta många år innan det ger någon vinst, säger Fredrik Davidsson till 24Trelleborg .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093