23948sdkhjf

Västerbottnisk falafel tar sig in i dagligvaruhandeln

I maj utökar Orientfalafel fokus från restaurang och storhushåll och går in i Coop- och Ica-butiker i Umeå samt Göteborg. Delägaren: "Det är otroligt stimulerande".
Efter lång tid av falafelförsäljning till restaurang och storhushåll tar Orientfalafel nästa steg. I maj lanserar man två falafelsorter i konsumentförpackning under varumärket Healthy way, som går in hos omkring åtta Coop- och Icabutiker i Umeå samt Göteborg.

Delägaren och marknadschefen Tommy Linder har varit med sedan 2004, då företaget etablerade tillverkning i i Bjurholm, väster om Umeå. Sedan dess har utvecklingen gått framåt med jämna steg och produktionen har under perioden ökat från omkring 20 ton om året till dagens cirka 250 ton.

– Efter att vi etablerat oss i Bjurholm pratade vi med grossister och lyckades efter ett tag krita avtal. Det började smått med några pallar i månaden och sedan har vi vuxit stadigt hela tiden, säger Tommy Linder till Food Supply.

Uppskattning på mässor
Fokus har legat på försäljning till restauranggrossister och storhushåll, men tack vare deltagande och bemötande på mässor runtom i landet – bland annat veganmässan Vego vision – väcktes tanken på att börja rikta sig direkt mot konsumenter.

– Det har varit ett långsiktigt mål sedan 2006. Vi har fått så mycket beröm att vi känt oss manade och uppmuntrade att ta det här steget. Vi har investerat successivt: maskiner, utrustning, förpackningar och liknande, säger Tommy Linder.

Hur känns det att få komma fram till ett delmål?

– Det är otroligt stimulerande på ett sätt. Att gå in i detaljhandeln är lite av en utmaning och det är därför vi inte slår på stora trumman direkt. Vi försöker jobba oss in och visa för inköpsfunktioner att produkten uppskattas och säljer någorlunda. Siktet är att bli listade centralt, och det är den stora utmaningen.

Och för att lyckas med det ser Tommy Linder att man behöver upprätthålla försäljning samt fortsatt visa upp sig genom demonstrationer i butik och närvara på mässor. Om allt går enligt planerna kommer man att börja leverera första veckan i maj och sedan är det "bara att hålla tummarna" för att produkterna ska tas emot bra.

Kan innebära nya satsningar
Samtidigt är Orientfalafel, som Tommy Linder driver med vd Said Razaghi, ganska säkra på att den nya lanseringen leder till ökad produktion.

– De här butikerna blir något av referensbutiker. För att gå in centralt i dag hos Ica, som har så mycket vegetariska produkter i segmentet, måste det komma något som dominerar lite grann. Och vi tror att vi kommer dominera just på falafel.

En ökad produktion skulle i sin tur betyda att företaget kan behöva ta ställning till flera förändringar i bolaget

– Ja, det kan nog mynna ut i att vi tvingas bygga ut eller nytt, investera i lite högre kapacitet och liknande, säger Tommy Linder till Food Supply.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079