23948sdkhjf

Västerbottnisk falafel tar sig in i dagligvaruhandeln

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

I maj utökar Orientfalafel fokus från restaurang och storhushåll och går in i Coop- och Ica-butiker i Umeå samt Göteborg. Delägaren: "Det är otroligt stimulerande".

Efter lång tid av falafelförsäljning till restaurang och storhushåll tar Orientfalafel nästa steg. I maj lanserar man två falafelsorter i konsumentförpackning under varumärket Healthy way, som går in hos omkring åtta Coop- och Icabutiker i Umeå samt Göteborg.

Delägaren och marknadschefen Tommy Linder har varit med sedan 2004, då företaget etablerade tillverkning i i Bjurholm, väster om Umeå. Sedan dess har utvecklingen gått framåt med jämna steg och produktionen har under perioden ökat från omkring 20 ton om året till dagens cirka 250 ton.

– Efter att vi etablerat oss i Bjurholm pratade vi med grossister och lyckades efter ett tag krita avtal. Det började smått med några pallar i månaden och sedan har vi vuxit stadigt hela tiden, säger Tommy Linder till Food Supply.

Uppskattning på mässor
Fokus har legat på försäljning till restauranggrossister och storhushåll, men tack vare deltagande och bemötande på mässor runtom i landet – bland annat veganmässan Vego vision – väcktes tanken på att börja rikta sig direkt mot konsumenter.

– Det har varit ett långsiktigt mål sedan 2006. Vi har fått så mycket beröm att vi känt oss manade och uppmuntrade att ta det här steget. Vi har investerat successivt: maskiner, utrustning, förpackningar och liknande, säger Tommy Linder.

Hur känns det att få komma fram till ett delmål?

– Det är otroligt stimulerande på ett sätt. Att gå in i detaljhandeln är lite av en utmaning och det är därför vi inte slår på stora trumman direkt. Vi försöker jobba oss in och visa för inköpsfunktioner att produkten uppskattas och säljer någorlunda. Siktet är att bli listade centralt, och det är den stora utmaningen.

Läs också: Veganföretaget ökar omsättningen – breddar sortimentet

Och för att lyckas med det ser Tommy Linder att man behöver upprätthålla försäljning samt fortsatt visa upp sig genom demonstrationer i butik och närvara på mässor. Om allt går enligt planerna kommer man att börja leverera första veckan i maj och sedan är det "bara att hålla tummarna" för att produkterna ska tas emot bra.

Kan innebära nya satsningar
Samtidigt är Orientfalafel, som Tommy Linder driver med vd Said Razaghi, ganska säkra på att den nya lanseringen leder till ökad produktion.

– De här butikerna blir något av referensbutiker. För att gå in centralt i dag hos Ica, som har så mycket vegetariska produkter i segmentet, måste det komma något som dominerar lite grann. Och vi tror att vi kommer dominera just på falafel.

En ökad produktion skulle i sin tur betyda att företaget kan behöva ta ställning till flera förändringar i bolaget

– Ja, det kan nog mynna ut i att vi tvingas bygga ut eller nytt, investera i lite högre kapacitet och liknande, säger Tommy Linder till Food Supply.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är de nya ministrarna

Restaurangleverantör slutar med tobak

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Oatly bygger nytt - i USA

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Alkoholfri glögg återkallas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Delicato slutar med burägg

Hydroscand etablerar sig på Gotland

"Köttfrågan får inte polariseras"

LRF har vänt trenden

Medlemstalen ökar igen.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Svenska bönder satsar på sol

Sia slutar med palmolja

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Inga fossil för kryddföretaget

Systembolaget varnar vinleverantör

Lantmännen Unibakes australiska köp klart

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Axfood backar efter matbluffen

Sveriges första rödbetskokeri invigt

Food Supply pratar med Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Systemet med returlådor sprids

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Bergendahls minskade svinnet 2018

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Atria åtalas efter dödsfall

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Stabila priser under julen

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

På nytt jobb
Ny CFO på Scandi Standard

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Vad hände med nyheterna?

På nytt jobb
Nicks rekryterar för expansion

Svampgruvan i Kiruna stängs

Utebliven registrering kostar

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

IndustriMässan i Småland - Kalmar 6-7 februari 2019

Skandinavien Instruments for Big Science

Lagerlådor till alla områden

Nomo öppnar året med industrimässa

Gonvarri Material Handling AS förvärvar Canrena System AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

Högt i tak - Trånga golvytor?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Synglas till process industrin

Ny försäljningsingenjör på ebm-papst OEM-avdelning

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Beneo lanserar en ny funktionell "Clean Label" risstärkelse

God Jul & Gott Nytt År

Westhove Yellow lentil - gult linsmjöl

Hållbar installation i Coop Dals Ed

Sänd till en kollega

0.14