23948sdkhjf

Scandi Standard: Kycklingkonsumtionen kommer studsa tillbaka

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Vd Leif Bergvall Hansen tror att konsumtionen kommer att "öka kraftigt" igen. "Det är intressanta konsumentgrupper som driver det", säger han till Food Supply.

När Scandi Standard släpper sin rapport för första kvartalet är det nyförvärvet Manor Farm som pushar på – nettoomsättningen ökade med 33 procent till drygt 2,1 miljarder kronor. Man redovisar också ett resultat efter skatt på 44 miljoner, en ökning jämfört med 30 miljoner kronor samma period förra året.

Enligt Scandi Standards vd, Leif Bergvall Hansen, är man mycket positiva till den verksamhet som innebar koncernens första steg utanför norra Europa.

– Det finns en väldigt kompetent ledning, en välskött verksamhet. Folk som vet vad de håller på med, och som också är väldigt öppna för idéer hur man ska göra saker bättre. Andra inom koncernen kan också lära sig av vad man gjort på Irland i många, många år. När vi tittar på andra eventuella strategiska förvärv handlar det om att hitta nya Manor Farms, säger han till Food Supply.

Om man räknar bort den irländska verksamheten ökade nettoomsättningen med 4 procent till drygt 1,65 miljarder kronor. Både i Danmark och Finland ökade omsättningen, medan den var oförändrad i Sverige och minskade i Norge.

Förväntar bättre marknad andra halvåret
Vad gäller marknaden i Sverige blickar Leif Bergvall Hansen framåt:

– Vi förväntar oss en bättre marknad under andra halvåret, och vi ser de första tecknen på det nu. Vi har fortfarande ganska stora lager i Sverige och lite för stort utbud till efterfrågan, så därför förväntar vi oss andra kvartalet som mer i linje med första kvartalet, säger han till Food Supply.

Förra året var det första sedan 2013 som den totala mängden slaktad kyckling i Sverige inte ökade avsevärt – ett tydligt trendbrott då det under några år noterats en ökning på omkring 8 procent per år, enligt statistik från Jordbruksverket.

Tror ni att det kommer tillbaka till de nivåerna som var innan 2017?

– Det finns tecken på att kycklingkonsumtionen kommer att öka kraftigt igen. Unga människor och folk i storstäder äter mer kyckling, barnfamiljer äter väsentligt mer kyckling, så det är intressanta konsumentgrupper som driver det. Det är också därför vi är helt övertygade om att tillväxten kommer fortsätta också i Sverige, säger Leif Bergvall Hansen till Food Supply.

Läs också: Kycklingproducent har expansion i sikte

Koncernen har sedan en tid tillbaka meddelat en kommande investering i Sverige, där de senaste uppgifterna rörde ett slakteri i Kristianstad. På grund av hur marknaden ser ut just nu har man satt den "on hold", och kommer återkomma först när man ser en klar tillväxt igen.

– Vi har kapacitet så att det räcker nu, men vi förväntar oss också inom en viss period att vi behöver mer kapacitet än vad vi har. Det är ingen idé att investera när man inte har behovet, och just nu har vi inte det behovet, säger Leif Bergvall Hansen.

Förädlade produkter kraftigt upp
En intressant punkt i kvartalsrapporten gäller ready to eat-produkter, det vill säga förädlade produkter, där Scandi Standard visar upp en ökning med 21 procent. Enligt vd:n är det ett område där man gjort stora satsningar inom i ett antal år, och den kraftiga tillväxten är också anledningen till att man påbörjat investeringen i en ny anläggning i danska Farre, som ska stå klar i september/oktober och enbart producera ready to eat-produkter.

– Det är för att få upp kapaciteten, både på hemmamarknaderna och utanför. Satsningen vi gör i Farre är ett exempel på produkter som reser över gränserna mycket bättre än opreparerad, rå kyckling. Annars är det mycket lokalt. Svenskar vill ha svenskt, irländare vill ha irländskt, och så vidare, säger Leif Bergvall Hansen.

Läs också: Hon går från Kronfågel till Di Luca & Di Luca

Under de senaste åren har man också fokuserat på produktutveckling som resulterat i kycklingbacon, färdiglagade kycklingköttbullar och en urbenad kycklingklubba som fått namnet "kycklingsteak", där tanken är att köttet mer efterliknar en traditionell biff. Det har gett utdelning, menar Bergvall Hansen, som säger att man "helt klart" ser återköp i kategorin.

Ökningen av förädlade produkter hänger även ihop med den ökning på 20 procent man redovisar inom restaurang och storhushåll:

– Det är en ganska bred grupp av produkter, som är relevanta för foodservice, restaurang och quickservice såväl som retail.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Paulig varslar 120 varav 45 i Sverige

Tufft för jordbruken - men trädgårdsnäringen slår rekord

Lantmännen satsar på havre med nytt förvärv

Nytt råd ska få in arbetslösa i kött- och charkbranschen

Tusentals kycklingar skadas på väg till slakt

Tesco anklagas: använder Brexit för att ta bort produkter

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Svenska favabönor kan vara framtidens mat

Framgång för Axfood: varannan flaska pantas

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

Dr Sannas byter namn

Espresso House tar in ärtdryck

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Fruktad potatisparasit är här

Oatly lanserar antimjölk-kampanj utomlands

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Företagen har förtroende för Livsmedelsverket

Han lämnar Mathems styrelse

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Svenska forskare kan förlänga mjölkens livslängd

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Ökad ekologisk konsumtion – inte nödvändigtvis dyrare

Norrmejerier med ny säljpartner – riktad mot Ica

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Alkoglass – endast på systemet

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Produktionen av ekomjölk fortsätter öka

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Ungas matval styrs av värderingar

Nu kommer Karma till Frankrike

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nytt hopp för Boxholms ost

Se alla Företagens egna nyheter

Skräddarsydd renhet: SEEPEX får senaste EHEDG-certifikatet för high tech från Bottrop

ICA Nära Utby satsar på modern och miljövänlig kyla!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Certa™ - senaste innovationen från MasoSine, skaparna av Sinus® pumpteknologin

Advanced Engineering 2019

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Nomo är utställare i Skellefteå

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar på nätet

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

”Digitala produkter löser problem som analog teknik inte klarar av”

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Kalmar, Jönköping och Linköping

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

FCM utan kompromiss

USON gigantrivare Rabco ska till Munters!

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Kostnadsfritt webinarium - Tema: Hantering av lagkrav

Hur fångar man in världens alla dofter?

Sänd till en kollega

0.171