Foto: Colourbox
Dagligvarukedjan Coop vill kliva upp i topp när det kommer till färdigmat i delidiskarna – till sin hjälp tar de Greenfood-ägda Picadeli.
Bilden är ett montage.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
De båda aktörerna har sedan förra året tillsammans utvecklat ett nytt färdigmatskoncept, som stegvis lanseras under våren och försommaren i cirka 250 butiker. Framöver kommer Picadeli nu att ansvara för konceptutveckling av sortiment, leverans och digitalisering vad gäller konceptet.
– Vi är tacksamma och ödmjuka inför att ha fått detta förtroende från Coop, nu ska vi se till att förvalta det på bästa sätt i en fortsatt spännande utvecklingsresa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood, i ett pressmeddelande.
Enligt Coop ser man att färdigmaten i delidiskarna är populära bland kunderna, men att varje butik på egen hand fått hantera en lång rad olika producenter och leverantörer.
Läs också: Varsel när Coop byter köttleverantör
Med Picadelis hjälp vill man nu effektivisera hanteringen, vilket ska minska både matsvinn och miljöpåverkan. Picadeli har i sin tur valt ut ett fåtal producenter som levererar, tillsammans med en logistik som gör att det tar max två dagar från beställning till leverans i stora delar av Sverige.
Läs också: Svidande kritik mot livsmedelsjättarna
Därtill ser Coop också att maten i disk kommer att vara mer varierad än tidigare, med mer utrymme för till exempel trendnyheter och vegetariska rätter.
– Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända, säger Staffan Fri som är samordnare och utvecklare av manuella delidiskar för Coop.