23948sdkhjf

Hon ska förnya läskjättens image

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Coca-Cola bäddar för framtiden med lågkaloriprodukter och en bredare produktportfölj. Nya förpackningsformat, juicer, sportdrycker och kaffe som ska förnya läskjättens image.

Läs också: Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Enligt Sveriges Bryggerier såldes i fjol totalt 640 miljoner liter läsk i Sverige. 35 procent av det som konsumerades var så kallade zero- och lightprodukter. I takt med att hälsotrenden tilltar går därför läsktillverkarna en föränderlig framtid till mötes. Medan allt fler länder inför sockerskatt för att komma tillrätta med fetma, diabetes och karies, föll varumärket Coca-Cola i år till femte plats i undersökningsföretaget Interbrands ranking av världens största varumärken. Coca-Cola är dock fortfarande det mest kända varumärket som förknippas med livsmedel.

I Sverige marknadsförs 16 varumärken i läskjättens dryckesportfölj. Många av produkterna sötas med artificiella sötningsmedel och klassas därför som kalorisnåla.

– Vi anpassar oss efter kundernas önskemål och erbjuder olika valmöjligheter. Utvecklingen går definitivt mot fler kalorifria lösningar, säger Sofie Eliasson Morsink, nytillträdd vd för Coca-Cola European Partners i Sverige som är Coca-Colas svenska buteljeringsföretag.

Sofie Eliasson Morsink har en lång bakgrund inom bryggeribranschen med flera ledande roller inom Heineken i Nederländerna, Norden och Baltikum.

Läs också: Bättre än väntat för Coca Cola

– Jag ville ha nya utmaningar och längtade tillbaka till Sverige. Till slut hamnade jag på en intervju hos Coca-Cola. Sedan den dagen är jag såld, skrattar Sofie Eliasson Morsink och understryker att även om Coca-Cola är ett multinationellt, amerikanskt bolag har de lokala enheterna ändå möjlighet till självbestämmande.

– Det är ett amerikanskt bolag som arbetar väldigt oamerikanskt.

Sofie Eliasson Morsink återkommer ofta till lågkaloritrenden och förklarar att de flesta av Coca-Colas sockerfria läskedrycker sötas med aspartam. Djurstudier har indikerat att ämnet kan vara cancerframkallande men Livsmedelsverket ser inte att det finns någon anledning till oro. Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram per liter. ”Det betyder att en person som väger 60 kilo kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk per dag”, skriver Livsmedelsverket.

– Vi observerar rapporter och undersökningar noggrant, alla våra produkter följer Livsmedelsverkets rekommendationer, säger Sofie Eliasson Morsink.

Läs också: Coca-Cola med ny smak

Coca-Colas verksamhet i Sverige är koncentrerad till Jordbro, Haninge. Där produceras årligen 400 miljoner liter läsk som säljs i Sverige. Verksamheten har 650 anställda och i dagarna är det precis 20 år sedan invigningen. Juvelen i kronan, coca-colan, är dock inte svenskproducerad från grunden.

– Det är bara några personer som känner till den ”hemliga” colaessensen så den färdiga blandningen skickas hit från USA. Resten gör vi själva på plats, inklusive buteljeringen, berättar Sofie Eliasson Morsink och understryker att det pågår en ständig översyn av förpackningarna.

Då efterfrågan på tvålitersflaskor minskat säljer nu mindre volymer bättre. En ny enlitersflaska har introducerats i handeln och PET-flaskorna på 50 centiliter består av 50 procent återvunnen plast. Målet är att alla PET-flaskor ska bestå av 50 procent återvunnen plast senast 2020.

– Vi vill vara med och påverka, återvinning är ett område där vi kan göra mer. I dag får vi retur på 85 procent av flaskorna. Även om det är en utopi vill vi gärna ha tillbaka allt.

Läs också: Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

I den dalande läskkonsumtionens spår har Coca-Cola även förvärvat fler varumärken som förknippas med dryck. Minute Maids juicer och kaffemärket Chaqwa, som bland annat säljs på Elgiganten, är några av förvärven. Senast i raden är den brittiska kaffekedjan Costas Coffee.

För energidryckerna Monster och Burn agerar Coca-Cola som franchisetagare i Europa.

– Det är absolut nödvändigt att vi breddar oss. Efterfrågan är stor. Är det något som vi kan så är det dryck, framhåller Sofie Eliasson Morsink.

Sofie Eliasson Morsink, tycker att det är viktigt att Coca-Cola breddar sig och blir ett komplett dryckesföretag.
Foto: Coca-Cola

Tre snabba frågor:

  1. Är du nöjd med hur handeln hanterar era produkter? 
    – Det finns alltid möjlighet till förbättring men jag tycker att vi har ett mycket bra samarbete.
  2. Har den svenska läskkonsumtionen passerat sina toppnivåer?
    – Vi ser fortfarande att efterfrågan på våra produkter är stor. Eftersom kategorin växer finns det efterfrågan på fler dryckesalternativ vilket vi vill tillgodose.

  3. Hur kommer företaget Coca-Cola att se ut i framtiden?
    – Sedan två år tillbaka är vi på en spännande resa att bli ett vad vi kallar ”komplett dryckesföretag”. Lika väl som konsumenter och marknaden utvecklas gör vi det. Styrkan i vårt företag är att vi har tillgång att bredda vår dryckesportfölj för att möta behov och önskningar, vilket är väldigt kul.
Mer om: Coca Cola
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Läskföretaget får böta halv miljon

Kraft Heinz nya vd ska satsa på tynande varumärken

Bättre än väntat för Coca Cola

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Svensk sötpotatis kan komma till handeln

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

Keso i ny förpackning

"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Kvinnan bakom tallriksmodellen: "Livsmedelsverket är alldeles för flata"

Njie köper Sveriges största hinderbana i stadsmiljö

Bättre än väntat för Pepsi

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Anamma med ny plattform - recept blir till färdig matkasse

De tävlar om att uppdatera kostråden

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

En tredjedel av den svenska potatisen har försvunnit

1

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Köttföretag får böta efter sågolycka

Pilotprojekt ska göra bönder koldioxidneutrala

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

De slopar burägg i EMV

Slakteri skållade levande kycklingar

Picadeli fortsätter expandera

Atria satsar på Lönneberga – går in i nya kategorier

Priserna stod stilla under mars

Menigo köper ut Arla

Hälsingestintan i samarbete med Glada utegrisar

Änglamark och Lantmännen hållbarast i branschen

Kafferabatt minskar engångsmuggar

"Larvigt" bröd en succé i Norge

Picadeli tar bort knivarna – och lanserar nytt protein

Orkla köper bagerileverantör

Coopbutik levererar svinnmat till finmiddag

Se alla Företagens egna nyheter

ASi-5 - Nya förutsättningar för riktigt Automation

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vad är egentligen en Logimat?

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

Mirit Glas framställer kemiskt härdat glas till industrier

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Försäkra dig om att du inte har några fula fiskar i ditt sortiment

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Lenze har medverkat på Hannover mässan med spännande nyheter

Vässa era interna revisioner - Webinarium 26/4

Webinar Motion Analyzer Online Tool

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Alla behöver en hylla

ebm-papst fläktar AxiCool kyler nytt distributionscenter i Kapstaden

Nomo investerar i en lagerautomat

Träffa AxFlow i Norrköping 10-11 april 2019

TREFA marshmallow-linje

Sänd till en kollega

0.265