23948sdkhjf

Global Gamechangers kräver stora förändringar för världens livsmedelsindustri

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Det framkommer i en ny rapport.

Healthy Marketing Team (HMT), världsledande konsulter för varumärkesdriven innovation inom livsmedelsindustrin, presenterar under mässan Health Ingredients Europe i Frankfurt en ny trendrapport kring de utmaningar som gäller på den framtida livsmedelsmarknaden. Rapporten ger också vägledning hur företag kan möta dessa utmaningar.

Global Gamechangers hänför sig till sex megatrender som HMT identifierat i sitt internationella arbete och som ställer krav på omställning och innovation inom industrin och där begreppet nutrition spelar en huvudroll. Alla trenderna utgår från en central fråga: Hur skall vi föda världen på ett hälsosamt och uthålligt sätt?

Denna fråga leder till sex kritiska slutsatser för framtiden. Den roll som Maten representerar för hälsa och välbefinnande, hur vi skall hantera världens Resurser, hur vi skall kunna Producera nyttigare livsmedel för olika behov till Konsumenter i världen, vilken roll som Vetenskap kan ha för att peka ut vägen framåt och slutligen hur ny Teknologi kan möjliggöra nödvändiga förändringar. För varje megatrend innehåller rapporten också exempel på hur strategisk innovation för livsmedel kan hjälpa företag i branschen att förstå och utnyttja trenderna.

– Global Gamechangers är kraftfulla drivkrafter som utmanar mycket av vår nuvarande uppfattning om livsmedelsmarknaden, säger Peter Wennström, grundare och VD för HMT. i ett pressmeddelande. Han fortsätter:

– Drivkrafterna har en global påverkan och tvingar företag i branschen att utveckla nya strategier för att överleva långsiktigt. Men för de företag som tidigt förstår behoven kan utmaningarna bli till möjligheter. Ett svenskt exempel är Oatly, som vi också analyserar i rapporten.

Trendrapporten beskriver 19 undertrender till de sex Global Gamechangers, med exempel på produkter och varumärken. För att bättre förstå hur man kan utnyttja trenderna för innovation av produkter och varumärken, så presenteras Gamechanger Konsumenterna - trendsättarna vars förtroende företagen måste vinna. Denna del är resultatet av ett forskningssamarbete mellan HMT Consumer Lab och Lunds Universitet och definierar trendsättarna ”som kommer att kräva helt nya produkter”. Dessa konsumenter indelas i fyra olika profiler med beskrivningar hur man kan vinna deras förtroende med rätt berättelser om varumärket.

Detta är också anledningen till att rapporten tittar närmare på några Gamechanger Brands. För att förstå den påverkan som trenderna redan har på marknaden är det kritiskt att förstå dessa varumärken och deras strategi för att ändra spelets regler och vinna konsumenterna. Rapporten beskriver exempel på hur de utnyttjar en specifik strategi för innovation för att knyta till sig segmentet trendsättare.

Svenska Gamechanger brands Två svenska varumärken har utmärkt sig för att ändra spelets regler på livsmedelsmarknaden – Oatly och Good Idea. Båda skapade av Lundaföretaget Aventure. Oatly har skapat ett starkt svenskt varumärke, som tack vare sin ompositionering har fått en raketartad internationell tillväxt. Styrkan i Oatly var inte i den teknologiska lösningen, men i syftet bakom förändringen: att utveckla en mjölk som var bättre för både människor och vår planet! Det andra exemplet, GoodIdea, har blivit framgångsrika med ett smaksatt mineralvatten som kombinerar aminosyror med krom för att balansera kroppens insulinsvar – allt för att motverka suget efter socker. Båda analyseras i rapporten.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Läskföretaget får böta halv miljon

Kraft Heinz nya vd ska satsa på tynande varumärken

Bättre än väntat för Coca Cola

Svensk sötpotatis kan komma till handeln

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

Keso i ny förpackning

"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Kvinnan bakom tallriksmodellen: "Livsmedelsverket är alldeles för flata"

Njie köper Sveriges största hinderbana i stadsmiljö

Bättre än väntat för Pepsi

Anamma med ny plattform - recept blir till färdig matkasse

Han får fängelse för hästköttsskandalen

De tävlar om att uppdatera kostråden

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

En tredjedel av den svenska potatisen har försvunnit

1

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Köttföretag får böta efter sågolycka

Pilotprojekt ska göra bönder koldioxidneutrala

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

De slopar burägg i EMV

Slakteri skållade levande kycklingar

Picadeli fortsätter expandera

Atria satsar på Lönneberga – går in i nya kategorier

Priserna stod stilla under mars

Menigo köper ut Arla

Hälsingestintan i samarbete med Glada utegrisar

Änglamark och Lantmännen hållbarast i branschen

Kafferabatt minskar engångsmuggar

"Larvigt" bröd en succé i Norge

Picadeli tar bort knivarna – och lanserar nytt protein

Orkla köper bagerileverantör

Coopbutik levererar svinnmat till finmiddag

Se alla Företagens egna nyheter

ASi-5 - Nya förutsättningar för riktigt Automation

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vad är egentligen en Logimat?

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

Mirit Glas framställer kemiskt härdat glas till industrier

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Försäkra dig om att du inte har några fula fiskar i ditt sortiment

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Lenze har medverkat på Hannover mässan med spännande nyheter

Vässa era interna revisioner - Webinarium 26/4

Webinar Motion Analyzer Online Tool

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Alla behöver en hylla

ebm-papst fläktar AxiCool kyler nytt distributionscenter i Kapstaden

Nomo investerar i en lagerautomat

Träffa AxFlow i Norrköping 10-11 april 2019

TREFA marshmallow-linje

Sänd till en kollega

0.146