23948sdkhjf

Global Gamechangers kräver stora förändringar för världens livsmedelsindustri

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Det framkommer i en ny rapport.

Healthy Marketing Team (HMT), världsledande konsulter för varumärkesdriven innovation inom livsmedelsindustrin, presenterar under mässan Health Ingredients Europe i Frankfurt en ny trendrapport kring de utmaningar som gäller på den framtida livsmedelsmarknaden. Rapporten ger också vägledning hur företag kan möta dessa utmaningar.

Global Gamechangers hänför sig till sex megatrender som HMT identifierat i sitt internationella arbete och som ställer krav på omställning och innovation inom industrin och där begreppet nutrition spelar en huvudroll. Alla trenderna utgår från en central fråga: Hur skall vi föda världen på ett hälsosamt och uthålligt sätt?

Denna fråga leder till sex kritiska slutsatser för framtiden. Den roll som Maten representerar för hälsa och välbefinnande, hur vi skall hantera världens Resurser, hur vi skall kunna Producera nyttigare livsmedel för olika behov till Konsumenter i världen, vilken roll som Vetenskap kan ha för att peka ut vägen framåt och slutligen hur ny Teknologi kan möjliggöra nödvändiga förändringar. För varje megatrend innehåller rapporten också exempel på hur strategisk innovation för livsmedel kan hjälpa företag i branschen att förstå och utnyttja trenderna.

– Global Gamechangers är kraftfulla drivkrafter som utmanar mycket av vår nuvarande uppfattning om livsmedelsmarknaden, säger Peter Wennström, grundare och VD för HMT. i ett pressmeddelande. Han fortsätter:

– Drivkrafterna har en global påverkan och tvingar företag i branschen att utveckla nya strategier för att överleva långsiktigt. Men för de företag som tidigt förstår behoven kan utmaningarna bli till möjligheter. Ett svenskt exempel är Oatly, som vi också analyserar i rapporten.

Trendrapporten beskriver 19 undertrender till de sex Global Gamechangers, med exempel på produkter och varumärken. För att bättre förstå hur man kan utnyttja trenderna för innovation av produkter och varumärken, så presenteras Gamechanger Konsumenterna - trendsättarna vars förtroende företagen måste vinna. Denna del är resultatet av ett forskningssamarbete mellan HMT Consumer Lab och Lunds Universitet och definierar trendsättarna ”som kommer att kräva helt nya produkter”. Dessa konsumenter indelas i fyra olika profiler med beskrivningar hur man kan vinna deras förtroende med rätt berättelser om varumärket.

Detta är också anledningen till att rapporten tittar närmare på några Gamechanger Brands. För att förstå den påverkan som trenderna redan har på marknaden är det kritiskt att förstå dessa varumärken och deras strategi för att ändra spelets regler och vinna konsumenterna. Rapporten beskriver exempel på hur de utnyttjar en specifik strategi för innovation för att knyta till sig segmentet trendsättare.

Svenska Gamechanger brands Två svenska varumärken har utmärkt sig för att ändra spelets regler på livsmedelsmarknaden – Oatly och Good Idea. Båda skapade av Lundaföretaget Aventure. Oatly har skapat ett starkt svenskt varumärke, som tack vare sin ompositionering har fått en raketartad internationell tillväxt. Styrkan i Oatly var inte i den teknologiska lösningen, men i syftet bakom förändringen: att utveckla en mjölk som var bättre för både människor och vår planet! Det andra exemplet, GoodIdea, har blivit framgångsrika med ett smaksatt mineralvatten som kombinerar aminosyror med krom för att balansera kroppens insulinsvar – allt för att motverka suget efter socker. Båda analyseras i rapporten.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

KFC-chef dömd för diskriminering

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Cateringföretag tar in investerare

Gårdsfisk satsar externt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Östgötasvamp in i stor dagligvarukedja

De kan vinna Icas entreprenörspris

Därför älskar och hatar kunderna emv

Varsel när Coop byter köttleverantör

De har slutat med palmolja

Färdigmatsföretag uppmanar branschen att följa efter.

Gotlandsbageri återuppstår

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Fazer backar

Första Biofach för Business Sweden

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Ny mer klimatsmart kaffeförpackning

Studie: Konsumenten föredrar kartong

Framgång för Pricer

Ny ledamot till Cloettas styrelse

Mats Liedholm blir vd på Fazer

Ska stärka de nya produkternas marknadsposition i Sverige, Norden och norra Europa.

Mejeriet tror på kärlek vid första ögonkastet

På nytt jobb
Han lämnar Findus

De förvärvar Fiskexporten

Mer vego längs vägarna

Så ska Sveriges livsmedelsexport öka

Probi lyfte under året

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Coca-Cola går över till returpall

Salmonellavarning för fler rödbetsgroddar

Mackmyra behöver pengar

Nu kommer flytande ärtor i kaffet

Arla satsar på havre

Musslor kan bli framtidsmat i Östergötland

Löfbergs går in i kombuchaföretag

Klart med ny vd för FTI

Se alla Företagens egna nyheter

Lenze visar sina intelligenta automationslösningar för Intralogistik på LogiMAT 2019

Designpris till nya Shuttlesystemet

Ny röntgenmaskin XCB 0525

Ny affärsutvecklare på ebm-papst OEM-avdelning

EC-fläktar för stormarknader sätter ny standard för både säkerhet och energieffektivitet

Strålande investering

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

Flexiblare lagring för pallar och långgods

Förslutning med premiumkvalitet

Stort intresse för vårt kostnadsfria webinarium 22/2 - Anmäl dig nu!

Food waste: Air Liquide tar sitt ansvar med livsmedelsgaser som främjar hållbarheten på mat.

Nya partner på den svenska marknaden

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Synglas används för att inspektera eller övervaka en process med t.ex. vätska i en behållare

Nyfiken på ISO 45001 - Arbetsmiljöledning? Missa inte vårt kostnadsfria webinarium 22 februari!

Nomo ställer ut på industrimässa i Kalmar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar 6-7 februari

Erbjudande för nya kunder

Besök oss i vår monter på Stockholm Furniture fair 2019

Helhetslösning hos AB H Brunner

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar ...

Nu upp till 100 enheter!

Sänd till en kollega

0.176