23948sdkhjf

Global Gamechangers kräver stora förändringar för världens livsmedelsindustri

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Det framkommer i en ny rapport.

Healthy Marketing Team (HMT), världsledande konsulter för varumärkesdriven innovation inom livsmedelsindustrin, presenterar under mässan Health Ingredients Europe i Frankfurt en ny trendrapport kring de utmaningar som gäller på den framtida livsmedelsmarknaden. Rapporten ger också vägledning hur företag kan möta dessa utmaningar.

Global Gamechangers hänför sig till sex megatrender som HMT identifierat i sitt internationella arbete och som ställer krav på omställning och innovation inom industrin och där begreppet nutrition spelar en huvudroll. Alla trenderna utgår från en central fråga: Hur skall vi föda världen på ett hälsosamt och uthålligt sätt?

Denna fråga leder till sex kritiska slutsatser för framtiden. Den roll som Maten representerar för hälsa och välbefinnande, hur vi skall hantera världens Resurser, hur vi skall kunna Producera nyttigare livsmedel för olika behov till Konsumenter i världen, vilken roll som Vetenskap kan ha för att peka ut vägen framåt och slutligen hur ny Teknologi kan möjliggöra nödvändiga förändringar. För varje megatrend innehåller rapporten också exempel på hur strategisk innovation för livsmedel kan hjälpa företag i branschen att förstå och utnyttja trenderna.

– Global Gamechangers är kraftfulla drivkrafter som utmanar mycket av vår nuvarande uppfattning om livsmedelsmarknaden, säger Peter Wennström, grundare och VD för HMT. i ett pressmeddelande. Han fortsätter:

– Drivkrafterna har en global påverkan och tvingar företag i branschen att utveckla nya strategier för att överleva långsiktigt. Men för de företag som tidigt förstår behoven kan utmaningarna bli till möjligheter. Ett svenskt exempel är Oatly, som vi också analyserar i rapporten.

Trendrapporten beskriver 19 undertrender till de sex Global Gamechangers, med exempel på produkter och varumärken. För att bättre förstå hur man kan utnyttja trenderna för innovation av produkter och varumärken, så presenteras Gamechanger Konsumenterna - trendsättarna vars förtroende företagen måste vinna. Denna del är resultatet av ett forskningssamarbete mellan HMT Consumer Lab och Lunds Universitet och definierar trendsättarna ”som kommer att kräva helt nya produkter”. Dessa konsumenter indelas i fyra olika profiler med beskrivningar hur man kan vinna deras förtroende med rätt berättelser om varumärket.

Detta är också anledningen till att rapporten tittar närmare på några Gamechanger Brands. För att förstå den påverkan som trenderna redan har på marknaden är det kritiskt att förstå dessa varumärken och deras strategi för att ändra spelets regler och vinna konsumenterna. Rapporten beskriver exempel på hur de utnyttjar en specifik strategi för innovation för att knyta till sig segmentet trendsättare.

Svenska Gamechanger brands Två svenska varumärken har utmärkt sig för att ändra spelets regler på livsmedelsmarknaden – Oatly och Good Idea. Båda skapade av Lundaföretaget Aventure. Oatly har skapat ett starkt svenskt varumärke, som tack vare sin ompositionering har fått en raketartad internationell tillväxt. Styrkan i Oatly var inte i den teknologiska lösningen, men i syftet bakom förändringen: att utveckla en mjölk som var bättre för både människor och vår planet! Det andra exemplet, GoodIdea, har blivit framgångsrika med ett smaksatt mineralvatten som kombinerar aminosyror med krom för att balansera kroppens insulinsvar – allt för att motverka suget efter socker. Båda analyseras i rapporten.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

SIA Glass byter vd

Rolf Frid lämnar över till Stefan Carlsson.

Valio utbildar sina bönder i kolbindande jordbruk

Målet är en koldioxidneutral mjölkproduktion.

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Näringsrik mat ger hälsoeffekter

Enligt en ny rapport i Science är fördelningen mellan fett och kolhydrater oviktig ur hälsosynpunkt. Man bör istället fokusera på näringsrika livsmedel.

Fortsatt mindre kött och matfågel på tallriken, men mer svenskt

Jordbruksverket har undersökt svenskarnas köttvanor.

Coop återkallar charkprodukter

Här är hela listan.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Estrella stöttar Musikhjälpen med snacksauktion

Få chansen att besöka chipsfabriken.

Nu öppnar Ölands första nätmathandel

Han är ny vd på Sales Support

Ny kommunikationsdirektör för Fazer Food Services Sverige

Tillträder tjänsten i januari.

Arvid Nordquist planerar nytt kafferosteri – kan ge 200 nya jobb

Rosteriet placeras i Järfälla.

Veganexpert granskar utbudet i butikerna

Food Supplys systersajt Fri Köpenskap och bloggaren Gustav Johansson jämför utbudet i fyra butiker.

Coop återkallar skinka – kan innehålla listeriabakterier

Konsumenterna uppmanas lämna köpta produkter i butik.

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Liten handlare blev superföretagare

Så blev Handlar'n i Ursvik en av två på årets superföretagarlista.

Köttfärs återkallas – kan innehålla salmonella

Återkallelsen gäller sju produkter.

Gateau öppnar pop-up butiker i H&M HOME:s nya konceptbutiker

"Ett spännande samarbete"

Kavlis medarbetare delar ut miljonbelopp till välgörenhet

Så rankas leverantörerna

Matsmart retirerar från Norge

Matverk Närke 2019 vanns av sBread

"När svinn blir win och botten blir toppen"

Delicato byter säljbolag

Felix Risgröt senast ut med märkningen Från Sverige

Märkningen gör det lättare för konsumenter att hitta produkter med svenska mervärden.

Ny vd för Svenskt kött

Tillträder sin post i januari.

Matleveranstjänst till Malmö

Saffran hamnar på kryddhyllan

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Student öppnar obemannad butik

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Här är årets bästa matböcker

Orkla lägger bud på Kotipizza

Svenska Lantchips tillverkar världens miljösnällaste chips

Vd-skifte på Martin & Servera

Rootfruit flaggar för förlust

Fortsatt förlust för Simris Alg

Se alla Företagens egna nyheter

Naturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktar

IMA DAIRY & FOOD Erca är förhandlad av Bull Salicath ApS

Trevlig helg

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av Artificiell Intelligens

ebm-papst tar GreenTech till en ny nivå och lanserar GreenIntelligence

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör och glasstavar

Bull Salicath ApS

Julkalender SSI Schäfer

SSI Schäfer Julkalender 2018

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Naturliga "clean label" färger och extrakt för drycker

Carlsson & Möller AB

Universal koppling till IO-Link

Enkel och praktisk IO-Linklösning

Spara energi för en halv miljon kronor per år

Frystorkad avokadopulver - lätt, hälsosamt och minimalt svinn

Biggans såser fylls med komplett fyllningslinje från Christian Berner

Program för fläktval och beräkningsfunktion underlättar för både OEM-företag och installatörer

Trioplast - WE ARE #4

EC-lågenergifläktar på ExpoKyla i Malmö och Helsingborg

Mirit Glas leverar säkerhetsglas – glas for beskyttelse

IMA DAIRY & FOOD Hassia är förhandlad av Bull Salicath ApS

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örebro ...

Limagrain lanserar CereClean - "clean label" konserveringsmedel för bröd

Sänd till en kollega

0.253