”Bara mjölk smakar mjölk”. Med den lika enkla som smarta insikten tog sig Arla med sin byrå Åkestam Holst NoA in i svenska folkets hjärtan igen och prisas nu som årets konsumentkampanj.
Mjölken har länge varit självklar i svenska hem. Storhetstiden var dock för några år sedan och den totala volymförsäljnigen har varit på nedgång sedan dess. Något som Arla känt av. Lägg till att kategorin utökats med andra drycker, adderat med en rejäl debatt kring klimat- och hälsopåverkan, har alltsamman gett Arla en tuff utmaning.
För att vända på trenden tog Arla med sin byrå Åkestam Holst NoA till ett klassiskt grepp: humor. Genom att påminna om mjölkens unika smak på ett humoristiskt sätt där mjölkjätten i ett stort spann av situationer påminde om mjölken och dess otvivelaktiga smak, ökade preferensen med 21 procent och påbörjade vändningen för Arlas affär i en kategori i stadig motvind.
Juryns motivering:
75-watt i kategorin tilldelas ”Delicatoasken”, Delicato och NORD DDB Stockholm.
50-watt går till ”Minns det som igår”, Cancerfonden, King.